نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دستگاه های ورودی میدان دیجیتال سیگنال های ورودی دیجیتال را از طریق ماژول های ورودی دیجیتال به سیستم PLC ارائه می دهند. برخی از رایج‌ترین دستگاه‌های ورودی میدان دیجیتال که احتمالاً در تقریباً همه برنامه‌های PLC با آنها مواجه می‌شوید در این مقاله قرار دارد. در این مقاله به بررسی دستگاه های ورودی میدان دیجیتال PLC خواهیم پرداخت.

دستگاه های ورودی میدان دیجیتال PLC

دستگاه های ورودی میدان دیجیتال PLC و دکمه فشاری START/STOP

برای دستگاه های ورودی میدان دیجیتال PLC دکمه های شروع/توقف معمولاً در یک کنترل پنل PLC قرار دارند. آنها یا با ایجاد یا قطع تماس عمل می کنند. بنابراین آنها به عنوان به طور معمول بسته (NC) یا به طور معمول باز (NO) طبقه بندی می شوند. هنگامی که یک دکمه فشاری NO به یک ماژول ورودی دیجیتال متصل می شود، یک مدار منطقی باز بدون پیوستگی الکتریکی ایجاد می کند، بنابراین، جریان نمی تواند از آن عبور کند.

از سوی دیگر، هنگامی که یک دکمه فشاری معمولی بسته (NC) را به یک ماژول ورودی دیجیتال PLC متصل می کنید، یک مدار منطقی بسته با پیوستگی الکتریکی ایجاد می کند. این اجازه می دهد تا جریان از طریق مدار منطقی ایجاد شده عبور کند.

حسگرهای مجاورتی

برای دستگاه های ورودی میدان دیجیتال PLC سنسورهای مجاورت در PLC ها برای تشخیص وجود یا عدم وجود اشیاء هدف مختلف در نزدیکی بدون تماس استفاده می شوند. در عوض، آنها تغییرات در سیگنال بازگشت پرتوی از تابش الکترومغناطیسی ساطع شده (مانند نور مادون قرمز) یا میدان الکترومغناطیسی را برای تشخیص وجود یا عدم وجود اهداف تعیین می کنند.

این مطلب را از دست ندهید   5 علت خرابی سیستم کنترل PLC

اشیاء هدف مختلف با خواص مواد متفاوت به انواع مختلفی از حسگرهای مجاورت نیاز دارند. به عنوان مثال، تشخیص اهداف فلزی در فرآیندهای ساخت صنعتی نیازمند استفاده از حسگرهای مجاورت القایی است. برای اهداف پلاستیکی استفاده از حسگرهای مجاورت خازنی را در نظر بگیرید.

سنسورهای مجاورت مانند سوئیچ ها خروجی های باینری را ارائه می دهند و به همین دلیل است که گاهی اوقات به آنها سوئیچ های مجاورت می گویند. به عنوان مثال، وقتی نور مادون قرمز ساطع شده به گیرنده سنسور برخورد کند، وضعیت یک سنسور فوتوالکتریک (یک حسگر مجاورت معمولی) از LOW به HIGH تغییر می‌کند. چنین سنسوری از یک دیود ساطع نور (LED) به عنوان فرستنده مادون قرمز و فوتودیود/فتوترانزیستور به عنوان گیرنده استفاده می کند.

به طور مشابه، حسگرهای مجاورتی PNP و NPN نیز نمونه‌های خوبی از دستگاه‌های ورودی میدان دیجیتال هستند که سیگنال‌های ورودی ولتاژ بالا یا پایین را به یک سیستم PLC ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، یک سنسور PNP یک سیگنال ولتاژ بالا در تشخیص یک جسم و یک سیگنال ولتاژ پایین زمانی که هیچ هدفی شناسایی نمی شود، می دهد.

از سوی دیگر، حسگرهای NPN خروجی ولتاژ پایینی را هنگام تشخیص یک شی می دهند، زیرا به طور طبیعی «روشن» هستند. اما هنگامی که شی مورد نظر از محدوده تشخیص آنها حذف شود، آنها یک سیگنال ولتاژ بالا می دهند.

سوئیچ های محدود

برای دستگاه های ورودی میدان دیجیتال PLC هر زمان که یک حد مشخص یا از پیش تعیین شده به دست آید، سوئیچ های حد، وضعیت خود را تغییر می دهند. آنها در سیستم های کنترل شده با PLC برای تعیین توقف های فرآیند استفاده می شوند. انواع مختلفی از سوئیچ های محدود موجود برای استفاده با PLC ها وجود دارد، این به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند مقادیر فیزیکی را که می خواهند محدود کنند، انتخاب کنند. سوئیچ های محدود موجود عبارتند از:

این مطلب را از دست ندهید   انواع خروجی دیجیتال PLC

سوئیچ ها یا ترموستات های حد مجاز دما: این سوئیچ ها تغییرات دما را در یک سیستم کنترل شده با PLC با نشان دادن زمان رسیدن به حداقل یا حداکثر دمای سیستم کنترل می کنند. بسته به نوع کاربرد صنعتی، ترموستات ها می توانند معمولاً بسته (NC) یا عادی باز (NO) باشند.

سوئیچ های حد فشار: هر زمان که مایع یا گاز موجود در یک ظرف به فشار بالا و مشخصی برسد، حالت خود را تغییر می دهند. به همین دلیل، آنها عمدتاً در ظروف مایع یا گاز استفاده می شوند که در آن تنظیم فشار بسیار مهم است. سوئیچ های حد فشار یا به طور معمول باز (NO) یا به طور معمول بسته (NC) هستند.

سوئیچ های سطح: سوئیچ های سطح که به عنوان سنسورهای سطح نیز شناخته می شوند، برای تنظیم ارتفاع مایع در یک ظرف، معمولاً یک مخزن، استفاده می شوند. آنها عمدتاً در سیستم های PLC برای کنترل سطوح مایع در ارتباط با شیرهای ورودی و خروجی استفاده می شوند.

بیشتر بدانید: اجزای متداول یک واحد PLC

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دوازده =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »