نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

باتری PLC موجود در ماژول CPU به دلایلی که در بخش قبل توضیح داده شد باید به طور دوره ای تعویض شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با بررسی وضعیت باتری PLC خود تعیین کنید که آیا باتری PLC شما باید جایگزین شود. عیب‌یابی برای تشخیص انواع خرابی‌ها برای اجزای مختلف سیستم PLC مانند ماژول‌های CPU و I/O طراحی شده است. در این مقاله زمان تعویض باتری PLC مورد بررسی قرار می گیرد.

زمان تعویض باتری PLC

زمان تعویض باتری PLC و علائم خرابی  از طریق CPU

برای زمان تعویض باتری PLC، CPU خطاهای غیر بحرانی را به عنوان نیاز به توجه نشان می دهد. این خطاها مانع از رفتن CPU به Run Mode نمی شوند و همچنین نمی توانند باعث شوند که از Run Mode به Stop Mode تبدیل شود. همچنین، PLC ها دارای برچسب های سیستمی در برنامه کاربردی خود هستند که برای تشخیص وقوع خطاهای غیر بحرانی استفاده می شود. “ولتاژ پایین باتری پشتیبان” نمونه ای از خطای غیر بحرانی است. در چنین سناریویی، سیستم PLC یک هشدار از طریق یک LED BATT واقع در ماژول CPU ارائه می دهد.

علائم و زمان تعویض باتری PLC

برای زمان تعویض باتری PLC معمولاً وقتی ولتاژ باتری زیر آستانه ولتاژ پایین است، LED باتری (BATT) روی CPU سوسو می‌زند یا زرد یا قرمز می‌شود و وقتی باتری خوب است (زمانی که ولتاژ آن بالاتر از آستانه پایین‌تر است) LED BATT خاموش می‌شود. با این حال، به سختی می توان متوجه روشن بودن LED BATT شد، زیرا در بیشتر موارد این LED در کشو یا کابینت کنترلر قفل شده است، بنابراین، تنظیم یک برنامه تعمیر و نگهداری معمول برای بررسی وضعیت باتری بسیار ضروری است.

این مطلب را از دست ندهید   5 مشکلات رایج با PLC

الف) بررسی وضعیت باتری PLC

هنگامی که در حال انجام یک بررسی معمول وضعیت باتری هستید، این مراحل دنبال می‌شوند:

  • ابتدا کابینت یا کشو کنترلر سیستم را از قفسه محرک بیرون بکشید.
  • برای آشکار کردن ماژول CPU، پوشش کابینت کنترل کننده سیستم را بردارید.
  • وجود زنگ هشدار BATT LED قرمز یا زرد یا سوسوزن را در ماژول CPU PLC بررسی کنید.
  • اگر LED هشدار BATT “روشن” (فعال) است، سپس اقدام به تعویض باتری PLC خود کنید.

توجه: همانطور که قبلا ذکر شد، هشدار BATT LED زمانی فعال می شود که ولتاژ باتری PLC کمتر از یک آستانه پایین باشد. اما مقادیر آستانه بسته به نوع یا نوع باتری PLC مورد استفاده متفاوت است. برای مثال، ولتاژ پایین‌تر از آستانه برای باتری‌های لیتیومی با رتبه‌بندی 3.0 VDC مورد استفاده در Allen-Bradley PLC-5 تقریباً 2.0 VDC یا 2.5 VDC است. در این PLC-5 خاص، هشدار BATT LED برای اولین بار «روشن» می‌شود که باتری پشتیبان باقی‌مانده برای تامین انرژی پردازنده (CPU) 10 روز ارزش داشته باشد، صرف نظر از اینکه CPU تغذیه می‌شود یا نه.

ب) تعویض باتری PLC

برای زمان تعویض باتری PLC هنگامی که ولتاژ باتری PLC کمتر از آستانه پایین است و LED BATT قرمز است، باید باتری را تعویض کنید. همچنین، تعویض می تواند به عنوان یک روش معمول تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یا زمانی که عمر باتری به پایان رسیده است انجام شود.

برخی از PLC ها نیاز دارند که باتری زمانی که منبع تغذیه هنوز روشن است تعویض شود، در حالی که برای برخی دیگر می توانید ماژول PLC را از دستگاه جدا کرده و تعویض باتری را انجام دهید. این بستگی به ساخت PLC و نحوه پشتیبان گیری از حافظه پردازنده دارد. بنابراین لازم است دفترچه راهنمای کاربر نهایی ارائه شده توسط سازنده سیستم PLC را بخوانید تا بفهمید که چگونه پشتیبان‌گیری از حافظه انجام می‌شود و آیا هنگام تعویض باتری نیاز به حفظ برق دارید یا خیر.

این مطلب را از دست ندهید   5 روش خوب برای عیب یابی PLC

در بیشتر موارد باتری PLC با دستگاه روشن تعویض می شود، این بدان معناست که منطق برنامه نویسی و تنظیمات PLC را از دست نخواهید داد. به عنوان مثال، باتری آلن بردلی PLC-5 زمانی که PLC هنوز کار می کند و منبع تغذیه روشن است، تعویض می شود. سایر سیستم های PLC می توانند چندین باتری داشته باشند، مانند دستگاه های CNC FANUC که دارای 4 باتری PLC نوع لیتیوم برای پشتیبان گیری از حافظه هستند. در چنین شرایطی باید دستورالعمل های مربوط به تعویض باتری ارائه شده در دفترچه راهنمای کاربر FANUC CNC را دنبال کنید، در غیر این صورت، کل نرم افزار حافظه باید دوباره بارگیری شود.

بیشتر بدانید: آشنایی با plc

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »