نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

در این مقاله، ما قصد داریم تفاوت‌های و انواع خروجی دیجیتال PLC حالت جامد و رله را در ماژول‌های خروجی دیجیتال PLC بررسی کنیم. همچنین در مورد مزایا و معایب هر کدام صحبت خواهیم کرد. هدف یک ماژول خروجی PLC این است که یک دستگاه فیزیکی را بر اساس شرایط دستگاه صحرایی متصل به یک ماژول ورودی و تصمیماتی که توسط برنامه PLC گرفته می شود، راه اندازی یا کنترل کند.

انواع خروجی دیجیتال PLC

دیجیتال در مقابل آنالوگ در انواع خروجی دیجیتال PLC

برای انواع خروجی دیجیتال PLC قبل از اینکه وارد خروجی های Solid State و Relay PLC شویم، اجازه دهید تفاوت بین یک ماژول خروجی دیجیتال یا DO و یک ماژول خروجی آنالوگ یا AO را روشن کنیم.

دستگاه های دیجیتال یا گسسته فقط 2 شرایط ممکن دارند. به عنوان مثال، این 2 شرایط ممکن می تواند روشن یا خاموش، باز یا بسته، یا انرژی یا بدون انرژی باشد. دستگاه‌های آنالوگ کمی پیچیده‌تر هستند، زیرا دارای بی‌نهایت شرایط ممکن هستند.

برای نشان دادن، قبلاً گفتیم که فن یک دستگاه دیجیتال است اگر بتوان آن را روشن یا خاموش کرد. اما، اگر بتوان فن را برای هر سرعتی از خاموش تا روشن تنظیم کرد، چه؟ در این صورت، فن یک دستگاه آنالوگ است زیرا دارای بی نهایت سرعت ممکن است.

انواع ماژول خروجی دیجیتال PLC

برای انواع خروجی دیجیتال PLC خوب، اکنون که تفاوت بین دستگاه های دیجیتال و آنالوگ را روشن کردیم، بیایید بیشتر به ماژول های خروجی دیجیتال PLC بپردازیم. 2 نوع ماژول خروجی دیجیتال PLC وجود دارد:

1) رله

2) حالت جامد

این مطلب را از دست ندهید   نکات مهم در مورد خرابی باتری PLC

1) ماژول خروجی رله

برای انواع خروجی دیجیتال PLC زمانی که PLC ها برای اولین بار معرفی شدند، تنها خروجی ها از نوع رله بود که یک رله جداگانه برای هر خروجی اختصاص داشت. مانند هر رله معمولی، ماژول خروجی PLC دارای سیم پیچ های فیزیکی و کنتاکت های رله در داخل بود.

کنتاکت ها با اعمال ولتاژ به سیم پیچ رله کار می کردند. کنتاکت ها برای روشن یا خاموش کردن یک دستگاه مجزا به یک منبع خارجی متصل شدند. چیز زیادی تغییر نکرده است مگر اینکه ماژول های امروزی دارای رله ها و کنتاکت های کوچک هستند.

آلن بردلی 1756-OW16I

بیایید به مثالی از ماژول خروجی رله PLC صنعتی نگاه کنیم. آلن بردلی 1756-OW16I دارای 16 خروجی رله جداگانه است.

ما می توانیم از یک خروجی برای کار با بار AC و خروجی دیگر برای کار با بار DC استفاده کنیم زیرا کنتاکت های رله مستقل از ولتاژ هستند. این یکی از مزیت های نوع رله است زیرا ماژول های خروجی نوع حالت جامد مستقل از ولتاژ نیستند.

آلن بردلی 1756-OX8I

همانطور که در ماژول Allen Bradley 1756-OX8I دیده می شود، ماژول های خروجی رله با خروجی های Single Pole Double Throw یا SPDT نیز موجود هستند.

2) ماژول های خروجی حالت جامد

برای انواع خروجی دیجیتال PLC ماژول های خروجی حالت جامد اغلب به عنوان ماژول های سوئیچینگ شناخته می شوند. دستگاه های خروجی با استفاده از دستگاه های حالت جامد مانند ترانزیستور اتصال دوقطبی (BJT) یا تریاک روشن یا خاموش می شوند.

2-1) ماژول های خروجی ترانزیستور

همانطور که قبلاً گفتیم، ماژول خروجی ترانزیستور وابسته به ولتاژ است و فقط می تواند بارهای DC را کار کند، برخلاف ماژول خروجی رله که از کارکرد بارهای AC یا DC خوشحال است. مهم است که منبع تغذیه بار با قطبیت صحیح وصل شود زیرا ماژول می تواند از نوع Sinking یا Sourcing باشد. Sinking و Sourcing اصطلاحاتی هستند که برای توصیف جریان بار نسبت به ماژول خروجی استفاده می شوند.

این مطلب را از دست ندهید   اصلی ترین دلایل رایج خرابی سیستم کنترل PLC
زیمنس 6ES7322-1BP50-0AA0

زیمنس 6ES7322-1BP50-0AA0 یک ماژول خروجی ترانزیستور 64 خروجی است. مانند همه ماژول های خروجی ترانزیستور، فقط می تواند بارهای DC را کنترل کند.

بیایید به نحوه عملکرد یکی از خروجی ها نگاه کنیم. هنگامی که سیگنال PLC اعمال می شود، BJT روشن می شود و یک مسیر جریان برای بار فراهم می کند.

فونیکس تماس با AXL SE DO 16/1

Phoenix Contact AXL SE DO 16/1 یک ماژول خروجی ترانزیستور 16 خروجی است. این ماژول دارای ویژگی های اضافی حفاظت از اضافه بار و اتصال کوتاه خروجی ها و ولتاژ محیطی است.

2-2) ماژول خروجی Triac

برای انواع خروجی دیجیتال PLC زیمنس 6ES7522-5FF00-0AB0 یک ماژول خروجی Triac 8 خروجی است. یک ماژول خروجی Triac قادر به کنترل بارهای AC است که در آن ماژول های خروجی ترانزیستور فقط می توانند بارهای DC را کنترل کنند. هنگامی که سیگنال PLC اعمال می شود، Triac روشن می شود و مسیر جریان متناوب را برای بار فراهم می کند.

مقایسه ماژول خروجی

پس از بررسی عملکرد رله و ماژول های خروجی حالت جامد، سوال واضح این است که کدام ماژول برای برنامه من بهترین است؟ در اینجا چند ویژگی از هر کدام برای کمک به شما در تصمیم گیری آورده شده است.

رله

– رله‌ها معمولاً دارای جریان بالاتری نسبت به ترانزیستورها هستند، اما مانند هر وسیله مکانیکی، با گذشت زمان فرسوده می‌شوند.

– یک ماژول رله می تواند بارهای AC یا DC یا هر دو را کار کند.

– رله ها ایزوله الکتریکی بین بار و PLC را ایجاد می کنند.

این مطلب را از دست ندهید   دستگاه های ورودی میدان دیجیتال PLC

– رله ها کند عمل با زمان پاسخ معمولی 10 میلی ثانیه یا بیشتر دارند.

کنتاکت‌های رله بسته تقریباً صفر اهم هستند، بنابراین از عدم تلفات ولتاژ اطمینان حاصل می‌شود.

ترانزیستور

– ماژول های خروجی ترانزیستور فقط برای برنامه های DC هستند.

– ترانزیستورها معمولاً نمی توانند جریان بار زیادی را مانند رله تغییر دهند.

– ترانزیستور سریع است زیرا قطعات مکانیکی ندارد. زمان پاسخگویی آنها بسیار سریعتر از رله است.

– از آنجایی که ترانزیستور یک کلید کامل نیست، همیشه هنگام روشن شدن یک افت ولتاژ کوچک در آن وجود دارد.

– در برخی از ماژول های ترانزیستور، جریان نشتی حتی در صورت خاموش بودن وجود دارد.

خروجی Triac

– یک خروجی Triac فقط برای کنترل بارهای AC استفاده می شود.

– مانند ترانزیستور، تریاک بسیار سریعتر از رله است.

– خروجی های Triac برای بارهای متناوب AC کم توان مانند روشنایی، استارت موتور و کنتاکتورها با جریان حدود 1 آمپر مناسب هستند.

بیشتر بدانید: اصلی ترین دلایل رایج خرابی سیستم کنترل PLC

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »