نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC از مجموعه باتری خازنی یا باتری لیتیومی استفاده می‌کند. باتری PLC متوسط ​​از نوع لیتیومی بسته به نوع پردازنده مورد استفاده، شرایط محیطی کار و میزان مصرف باتری می‌تواند عمر مفیدی بین ۲ تا ۵ سال داشته باشد. به عنوان مثال، یک باتری لیتیومی 3.0 VDC روی برد می تواند پشتیبان CPU PLC را در طول یک قطع برق چند ساعت یا چند روزه فراهم کند و پس از آن شارژ آن به طور کامل تخلیه می شود. در این مقاله میزان دوام باتری PLC مورد بررسی قرار می گیرد.

میزان دوام باتری PLC

عوامل موثر بر میزان دوام باتری PLC

طول و میزان دوام باتری PLC می تواند تحت تأثیر عوامل زیر باشد:

  • قطعی برق مکرر
  • دمای عملیاتی بالا
  • خاموش کردن سیستم برای مدت طولانی
  • عصر نظام

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند نشت الکترولیت، توصیه می شود پس از هر 2 تا 3 سال باتری PLC را تعویض کنید. همچنین با توجه به اثرات منفی عوامل ذکر شده بر طول عمر باتری های PLC، هنگام تعیین زمان تعویض باتری ها باید وضعیت سیستم PLC خود را نیز در نظر بگیرید.

خرابی باتری PLC

برای میزان دوام باتری PLC همانطور که قبلا ذکر شد، برنامه‌های PLC که فرآیندهای تولید یا ماشین‌آلات را کنترل می‌کنند، اغلب در حافظه غیرفرار یا با باتری ذخیره می‌شوند. و یک سیستم PLC می تواند حتی با باتری معیوب یا تخلیه شده به طور معمول به کار خود ادامه دهد، همچنین، در چنین حالتی تا زمانی که منبع تغذیه اصلی روشن بماند و خاموش نشود، این برنامه ها از بین نخواهند رفت.

این مطلب را از دست ندهید   نکات مهم در مورد خرابی باتری PLC

با این حال، هنگامی که برق قطع می شود یا منبع تغذیه PLC قطع می شود و باتری خالی می شود، کل منطق نرم افزار برنامه ریزی شده و تنظیمات پیکربندی PLC پاک می شود. این باعث می‌شود که به دنبال پشتیبان‌گیری از برنامه بگردید و سیستم PLC احتمالاً بیش از قطع برق از سرویس خارج می‌شود. به همین دلیل توصیه می شود که به طور مرتب سطوح ولتاژ باتری PLC را بررسی کرده و قبل از از کار افتادن یا قبل از اتمام عمر 5 ساله آن، آنها را تعویض کنید.

مراحل تعویض باتری PLC

ابتدا باتری PLC را روی ماژول CPU قرار دهید. اگر باتری در جلوی ماژول قرار دارد و می توانید به راحتی آن را جدا کرده و تعویض کنید، می توانید دستگاه را روشن بگذارید و PLC را به برق وصل کنید.

  • دوم، اگر نمی‌توانید باتری را بدون برداشتن ماژول CPU پیدا کنید، سپس منبع تغذیه PLC را از برق بکشید. این بدان معناست که PLC نیاز به پیکربندی و برنامه ریزی مجدد دارد، اگرچه از جنبه مثبت تکنسینی که تعویض می کند از شوک الکتریکی جلوگیری می کند. اما برای PLC هایی که برای پشتیبان گیری برنامه نیازی به باتری ندارند، مانند مواردی که از ابرخازن ها برای پشتیبان گیری حافظه استفاده می شود، می توانید منبع تغذیه PLC را بدون از دست دادن حافظه برنامه و تنظیمات PLC جدا کنید.
  • سوم، گیره های نگهدارنده را در پایین و بالای ماژول CPU فشار دهید تا باتری آزاد شود و آن را بیرون بکشید. اگر باتری در جلوی ماژول CPU (پردازنده) قرار دارد، ممکن است این مرحله لازم نباشد، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که کابینت کنترل قفل شده را باز کنید و با احتیاط کانکتورهای باتری را جدا کرده و از دستگاه خارج کنید.
  • باتری PLC جایگزین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از نظر ولتاژ و جریان، اندازه، و همچنین سازگاری با باتری اصلی شما یکسان است.
این مطلب را از دست ندهید   زمان تعویض باتری PLC

اتصال کانکتورهای باتری

برای میزان دوام باتری PLC کانکتورهای باتری جدید را به سوکت خاص وصل کنید و با استفاده از گیره های نگهدارنده باتری را محکم کنید. سپس، ماژول CPU را محکم به شاسی خود بازگردانید تا زمانی که گیره های نگهدارنده درگیر شوند و منبع تغذیه را به سیستم PLC بازگردانید. اما اگر با تعویض باتری هنوز منبع تغذیه وصل بود و ماژول CPU را خارج نکرده بودید، دیگر نیازی به بازیابی برق ندارید. این موردی است که باتری PLC در جلوی ماژول پردازنده قرار دارد.

  • در نهایت، مطمئن شوید که باتری قدیمی PLC را به درستی دور بیندازید. برای دور انداختن باتری‌های آسیب‌دیده از نوع لیتیوم یا باتری‌هایی که الکترولیت آن‌ها نشت می‌کند، توصیه می‌شود از دو کیسه پلی‌اتیلن مهر و موم شده با 1 اونس کربنات کلسیم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که دستورالعمل‌های کلی بالا و اقدامات احتیاطی مربوطه به منظور راهنمایی شما در مورد نحوه جایگزینی ایمن باتری پشتیبان برای اکثر برنامه‌های PLC است. با این حال، اگر در مورد هر یک از این مراحل شک دارید، باید با سازنده سیستم PLC تماس بگیرید تا در مورد باتری PLC خاص و مدل PLC خود شفاف‌سازی کنید.

بیشتر بدانید: 5 ویژگی برتر PLC

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 14 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »