نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با چراغ نشانگر در PLC

چراغ نشانگر ساده ترین خروجی PLC است که نشان می دهد عملکرد خاصی به درستی کار کرده است، به عنوان مثال اگر دستگاهی در حالت کار بود، چراغ سبز نشانگر نیز فعال می شود تا به اپراتورها و غیره که دستگاه در حال کار است، اطلاع دهد.

زنگ اخبار

در همان اصل نور عمل می کند اما از صدا استفاده می کند. در هشدار دادن به کسی درمورد مشکلی موثر است، خصوصاً اگر آن شخص خط دید دستگاه را نداشته باشد. به عنوان مثال اگر خطایی وجود داشته باشد که باعث توقف دستگاه شود، صدای زنگ اخطار می آید.

شیر برقی

یک شیر برقی می تواند به صورت برقی و پنوماتیک کار کند. در مورد سوپاپ 3/2 که به طور معمول باز است، از یکی از این شیرها برای خاموش و روشن کردن استفاده می کند. سلونوئیدها با توجه به میزان حالت ها یا پورت هایی که دارند و همچنین عملکرد آنها انجام می شود. به عنوان مثال یک شیر برقی برگشتی 3/2 دارای 3 پورت، 2 حالت است و پس از غیرفعال شدن از طریق یک فنر به حالت طبیعی خود باز می گردد.

شیر 3/2 در زیر در دو مرحله نشان داده شده است.

مرحله 1 جایی است که شیر در حالت طبیعی خود است و در آن هوا از “P” (منبع هوا) به “b” (اگزوز) جریان دارد. در حالی که در مرحله 2 دریچه فعال است و اجازه می دهد هوا از “P” به “a” جریان یابد که در آن هوا به دستگاه دیگری به عنوان مثال یک سیلندر ارسال می شود.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش تعمیر ساده plc

مرحله ی 1

(Ref 1)

مرحله 2

(Ref 2)

سیگنالینگ

سیگنالینگ به استفاده از سیگنال ها برای کنترل ارتباطات اشاره دارد. سیگنال ها می توانند دیجیتالی یا آنالوگ باشند.

با سیگنال های دیجیتالی سیگنال منطقی است بنابراین 1 (درست) یا 0 (نادرست) است.

با سیگنال های آنالوگ موجودیت مداوم است که در آن سیگنال بر اساس زمان واقعی دائماً تغییر می کند. به عنوان مثال میزان نوری که سنسور دریافت می کند یک سیگنال آنالوگ است زیرا می تواند هر مقداری در محدوده ای باشد که سنسور می تواند انتخاب کند.

در برخی از سیستم ها به سیگنالینگ دیجیتال و آنالوگ نیاز است. به عنوان مثال تلفن خانه همان اتصال شبکه رایانه را به اشتراک می گذارد. در این حالت از دستگاهی به نام مودم برای تبدیل سیگنال بین این دو استفاده می شود.

شبکه های

PLC برای کار باید با دستگاه های دیگر ارتباط برقرار کند. این دستگاه ها از طریق شبکه به PLC متصل می شوند.

انواع مختلفی از شبکه وجود دارد مانند:

شبکه اتوبوسرانی

شبکه باس یک کابل طولانی است که به عنوان ستون فقرات عمل می کند و دستگاه ها را به یکدیگر متصل می کند، ستون فقرات دارای گره هایی است که از طریق یک خط به آن متصل می شوند. سیگنال در هر دو جهت حرکت می کند تا اینکه در انتهای آن خاتمه یابد. مقدار گره هایی که می توانند متصل شوند به قدرت سیگنال محدود می شوند.

LAN- شبکه محلی

شبکه LAN برای اتصال میزبانهای مختلف در یک منطقه کوچک مانند یک دفتر کار یا یک ساختمان کوچک استفاده می شود. داده ها به صورت یک بسته داده ای ارسال می شوند که شامل آدرس فرستنده و مقصد می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   سخت افزار سیستم PLC

برنامه نویسی

سه نوع اصلی از برنامه نویسی وجود دارد که در PLC استفاده می شود. اینها هستند؛

  • منطق نردبان
  • متن ساختاری
  • بلوک عملکردی

منطق نردبان

منطق نردبان یکی از رایج ترین سبک های برنامه نویسی PLC است و در اکثر شرکت های تولیدی از آن استفاده می شود. این منطق نردبان نامیده می شود، فقط به این دلیل که سبک شبیه یک نردبان است که در زیر نشان داده شده است، جایی که دو ریل عمودی توسط یک پله به هم متصل می شوند.

  • پله
  • ریل

این محبوبیت به دلیل شباهت آن به منطق رله است که به نوبه خود به بیشتر طراحان برنامه اجازه می دهد تا به راحتی مفهوم را درک کنند. منطق نردبان با استفاده از نمادهای منطقی نوشته شده است که در زیر نشان داده شده است و از چپ به راست خوانده می شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »