نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بخش های تشکیل دهنده ی PLC

یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی که به آن PLC یا کنترلر قابل برنامه ریزی نیز می گویند، دستگاهی از نوع رایانه است که برای کنترل تجهیزات در یک تاسیسات صنعتی استفاده می شود. انواع تجهیزاتی که PLC می تواند کنترل کند به اندازه خود امکانات صنعتی متنوع است. گیاهان کمکی، برنامه کنترل دسته ای، پردازش شیمیایی، سیستم های نوار نقاله، ماشین آلات پردازش غذا، خطوط مونتاژ خودکار و غیره … شما آن را نامگذاری می کنید و احتمالاً یک PLC وجود دارد که آن را کنترل می کند.

عناصر تشکیل دهنده

یک PLC اساساً از دو عنصر تشکیل شده است:

  1. واحد پردازش مرکزی
  2. سیستم ورودی / خروجی

واحد پردازش مرکزی

واحد پردازش مرکزی (CPU) بخشی از یک کنترل کننده قابل برنامه ریزی است که اطلاعات را بازیابی، رمزگشایی، ذخیره و پردازش می کند. همچنین برنامه کنترل ذخیره شده در حافظه PLC را اجرا می کند. در اصل، پردازنده مرکزی “مغز” یک کنترلر قابل برنامه ریزی است. عملکرد آن تقریباً به همان روشی است که پردازنده مرکزی رایانه معمولی انجام می دهد، با این تفاوت که از دستورالعمل ها و برنامه نویسی خاصی برای انجام عملکردهای خود استفاده می کند.

پردازنده دارای سه قسمت است:

  • پردازنده
  • سیستم حافظه
  • منبع تغذیه

پردازنده بخشی از پردازنده مرکزی است که داده ها را رمزگذاری، رمزگشایی و محاسبه می کند. سیستم حافظه بخشی از پردازنده مرکزی است که هم برنامه کنترل و هم داده های تجهیزات متصل به PLC را ذخیره می کند. منبع تغذیه بخشی است که ولتاژ و جریان مورد نیاز PLC را برای تأمین برق فراهم می کند.

این مطلب را از دست ندهید   چراغ نشانگر در PLC

سیستم ورودی / خروجی

سیستم ورودی / خروجی (I / O) بخشی از یک PLC است که تمام دستگاه های زمینه به آن متصل هستند. اگر می توان پردازنده مرکزی را مغز یک PLC دانست، سیستم I / O را می توان دست و پا دانست. سیستم I / O همان چیزی است که در واقع از طریق برنامه ذخیره شده در حافظه PLC به صورت فیزیکی دستورات کنترل را اجرا می کند.

سیستم ورودی و خروجی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • رک
  • ماژول های ورودی / خروجی

رک یک محفظه با شکافهایی است که به پردازنده متصل است. ماژول های ورودی و خروجی دستگاه هایی با پایانه های اتصال هستند که دستگاه های زمینه به آنها سیم می شود. رک و ماژول های ورودی / خروجی با هم رابط بین دستگاه های زمینه و PLC را تشکیل می دهند.

وقتی به درستی تنظیم شود، هر ماژول ورودی / خروجی هم به طور ایمن به دستگاه های مربوطه متصل می شود و هم به صورت ایمن در یک شکاف در رک نصب می شود.

این ارتباط فیزیکی بین تجهیزات میدانی و PLC را ایجاد می کند. در برخی PLC های کوچک، دندانه دار و ماژول های ورودی / خروجی به صورت یک واحد بسته بندی می شوند.

همه دستگاه های زمینه ای متصل به PLC را می توان در یکی از دو دسته طبقه بندی کرد:

  • ورودی ها
  • خروجی ها

ورودی ها دستگاه هایی هستند که سیگنال / داده را به PLC می رسانند. نمونه های معمولی ورودی دکمه های فشار، کلیدها و دستگاه های اندازه گیری هستند. اساساً، یک دستگاه ورودی به PLC می گوید، (سلام، اینجا اتفاقی می افتد … شما باید این مورد را بررسی کنید تا ببینید چگونه بر برنامه کنترل تأثیر می گذارد.)

این مطلب را از دست ندهید   Arduino کنترل کننده منطقی (PLC)

خروجی ها دستگاه هایی هستند که برای انجام توابع کنترل خود در انتظار سیگنال / داده از PLC هستند. چراغ ها، بوق ها، موتورها و سوپاپ ها همه نمونه های خوبی از دستگاه های خروجی هستند. این دستگاه ها، با توجه به مشاغل شخصی خود، تا زمانی که PLC بگوید، (شما باید اکنون روشن شوید) یا (بهتر است دریچه خود را کمی بیشتر باز کنید)، و غیره باقی می مانند.

مثال

یک چراغ سقفی و سوئیچ دیواری مربوط به آن نمونه های خوبی از ورودی و خروجی روزمره هستند. سوئیچ دیواری یک ورودی است – سیگنالی برای روشن شدن نور فراهم می کند. چراغ بالای سر یک خروجی است – منتظر می ماند تا سوئیچ قبل از روشن شدن سیگنال ارسال کند.

بیایید وانمود کنیم که شما دارای یک مدار چراغ / سوئیچ سربار سوپاپ هستید که حاوی PLC است.

در این شرایط، هر دو کلید و چراغ به جای یکدیگر به PLC وصل می شوند.

بنابراین، وقتی سوئیچ را روشن می کنید، سوئیچ سیگنال “روشن” خود را به جای نور به PLC می فرستد. سپس PLC این سیگنال را به نور رله می دهد و سپس روشن می شود.

دو نوع اساسی از دستگاه های ورودی و خروجی وجود دارد:

  • گسسته
  • آنالوگ

دستگاه های گسسته ورودی و خروجی هستند که فقط دو حالت روشن و خاموش دارند. در نتیجه، آنها سیگنالهای ساده را از / از PLC ارسال و دریافت می کنند. این سیگنال ها فقط از 1 و 0 تشکیل شده اند. A 1 به این معنی است که دستگاه روشن است و 0 به معنای خاموش بودن دستگاه است. دستگاه های آنالوگ ورودی و خروجی هستند که می توانند بی نهایت حالت داشته باشند. این دستگاه ها نه تنها می توانند روشن و خاموش باشند، بلکه می توانند به سختی روشن، تقریباً کاملاً روشن، کاملاً خاموش و غیره باشند.

این مطلب را از دست ندهید   طرز کار PLC

این دستگاه ها سیگنال های پیچیده ای را از / از PLC ارسال و دریافت می کنند. ارتباطات آنها از سیگنالهای مختلفی تشکیل شده است، نه فقط 1 و 0.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 13 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »