نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

معماری یک PLC چگونه است؟

PLC یک کنترل کننده صنعتی مبتنی بر ریز پردازنده با حافظه قابل برنامه ریزی است که برای ذخیره دستورالعمل های برنامه و عملکردهای مختلف استفاده می شود.

معماری PLC شامل چه قسمت ها می شود؟

این معماری شامل:

  • یک واحد پردازنده (CPU) که ​​ورودی ها را تفسیر می کند، برنامه کنترل ذخیره شده در حافظه را اجرا می کند و سیگنال های خروجی را می فرستد،
  • یک منبع تغذیه که ولتاژ AC را به DC تبدیل می کند،
  • یک واحد حافظه که داده ها را از ورودی ها و برنامه ذخیره می کند و توسط پردازنده اجرا می شود،
  • یک رابط ورودی و خروجی، جایی که کنترل کننده داده ها را از / به دستگاه های خارجی دریافت و ارسال می کند،
  • یک رابط ارتباطی برای دریافت و انتقال داده در شبکه های ارتباطی از / به PLC های از راه دور.

PLC ها به دستگاه برنامه نویسی نیاز دارند که برای توسعه و بعداً برنامه ایجاد شده در حافظه کنترل کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

PLC های مدرن معمولاً شامل یک سیستم عامل در زمان واقعی مانند سیستم عامل OS-9 یا VxWorks هستند.

طراحی مکانیکی

برای سیستم های PLC دو نوع طراحی مکانیکی وجود دارد. یک جعبه یا یک آجر یک کنترل کننده قابل برنامه ریزی کوچک است که تمام واحدها و رابط ها را در یک پوشش جمع و جور قرار می دهد، اگرچه به طور معمول ماژول های انبساط اضافی برای ورودی و خروجی در دسترس هستند. نوع طراحی دوم – یک PLC مدولار – دارای یک شاسی است (همچنین قفسه نامیده می شود) که فضای لازم برای ماژول های با عملکردهای مختلف مانند منبع تغذیه، پردازنده، انتخاب ماژول های ورودی / خروجی و رابط های ارتباطی را فراهم می کند – که همه برای سفارشی سازی می شود برنامه خاص.

این مطلب را از دست ندهید   بخشهای فردی PLC

چندین رک می تواند توسط یک پردازنده اداره شود و ممکن است هزاران ورودی و خروجی داشته باشد. یا از یک پیوند سریال ورودی / خروجی پرسرعت یا روش ارتباطی مشابه استفاده می شود تا بتوان قفسه ها را از پردازنده توزیع کرد و هزینه سیم کشی نیروگاه های بزرگ را کاهش می دهد. همچنین گزینه هایی برای نصب نقاط ورودی و خروجی مستقیم به دستگاه و استفاده از کابلهای سریع قطع اتصال به سنسورها و سوپاپها، صرفه جویی در وقت برای سیم کشی و جایگزینی قطعات در دسترس است.

سیگنال های گسسته و آنالوگ

سیگنالهای گسسته (دیجیتال) فقط می توانند مقدار (1 یا 0، درست یا نادرست) را بگیرند یا خاموش کنند. نمونه هایی از دستگاه های ارائه دهنده سیگنال گسسته شامل سوئیچ های محدود، سنسورهای فوتوالکتریک و رمزگذارها هستند. سیگنال های گسسته با استفاده از ولتاژ یا جریان ارسال می شوند، جایی که محدوده های شدید خاص خاموش و روشن تعیین می شوند. به عنوان مثال، یک کنترل کننده ممکن است از ورودی 24 ولت DC با مقادیر بالاتر از 22 ولت DC نشان دهنده روشن، مقادیر زیر 2 ولت DC نمایانگر و مقادیر میانی تعریف نشده استفاده کند.

توانایی سیگنال ها انالوگ

سیگنال های آنالوگ می توانند از ولتاژ یا جریان متناسب با اندازه متغیر نظارت شده استفاده کنند و می توانند هر مقداری را در مقیاس خود بگیرند. فشار، دما، جریان و وزن اغلب توسط سیگنال های آنالوگ نشان داده می شوند. اینها بسته به دستگاه و تعداد بیت های موجود برای ذخیره داده ها، به طور معمول به عنوان مقادیر صحیح با دامنه های مختلف دقت تفسیر می شوند.

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت سیستم DCS و PLC

 به عنوان مثال، ورودی حلقه جریان 0 تا 10 ولت یا 4-20 میلی آمپر آنالوگ به مقدار صحیح 0 تا 32،767 تبدیل می شود. PLC این مقدار را گرفته و آن را به واحدهای مورد نظر فرآیند انتقال می دهد تا اپراتور یا برنامه بتواند آن را بخواند.

ادغام مناسب همچنین شامل زمان فیلتر برای کاهش سر و صدا و همچنین محدودیت های بالا و پایین برای گزارش خطاها است. ورودی های فعلی نسبت به ورودی ولتاژ نسبت به ورودی ولتاژ نسبت به نویز الکتریکی حساسیت کمتری دارند (به عنوان مثال از جوشکارها یا استارت موتور الکتریکی).

فاصله از دستگاه و کنترل کننده نیز نگران کننده است زیرا حداکثر مسافت سیگنال 0-10 ولت با کیفیت خوب در مقایسه با سیگنال 4-20 میلی آمپر بسیار کوتاه است. سیگنال 4-20 میلی آمپر همچنین می تواند گزارش دهد اگر سیم در امتداد مسیر قطع شود به عنوان یک سیگنال <4 میلی آمپر نشان دهنده خطا است.

افزونگی

برخی از فرآیندهای خاص باید با حداقل زمان خرابی ناخواسته به طور دائمی کار کنند. بنابراین، لازم است سیستمی طراحی شود که تحمل خطا داشته باشد و توانایی مدیریت فرآیند با ماژول های معیوب را داشته باشد. در چنین مواردی برای افزایش در دسترس بودن سیستم در صورت خرابی مولفه سخت افزاری، ماژول های اضافی CPU یا I / O با عملکرد یکسان می توانند به پیکربندی سخت افزار اضافه شوند تا از خاموش شدن کامل یا جزئی فرآیند به دلیل خرابی سخت افزار جلوگیری کند.

سناریوهای اضافی دیگر می تواند مربوط به فرایندهای مهم ایمنی باشد، به عنوان مثال، پرسهای بزرگ هیدرولیکی ممکن است نیاز داشته باشند که هر دو PLC خروجی را قبل از پایین آمدن مطبوعات روشن کنند در صورتی که یک خروجی به درستی خاموش نشود.

این مطلب را از دست ندهید   آشنایی با انواع باتری PLC
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 3 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »