نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

PLC در قلب SCADA و سیستم کنترل در کارخانه های تولیدی قرار دارد. اگر توزیع برق کارخانه ضعیف طراحی شده باشد یا اگر کارخانه از VFD های بزرگ یا موتورهای درایو DC استفاده کند، PLC ها ممکن است به طور مکرر بسوزند یا اغلب حافظه خود را از دست می دهند. در این مقاله به بررسی آسیب و خرابی PLC خواهیم پرداخت.

بررسی آسیب و خرابی PLC

بررسی آسیب و خرابی PLC و مکانیسم منبع تغذیه

برای بررسی آسیب و خرابی PLC، باید به مکانیسم منبع تغذیه PLC نگاه کنیم. معمولاً 24 ولت DC یا 220/110 ولت AC به DC SMPS است. در هر یک از موارد، اگر برق ورودی AC بیش از حد معینی خراب شود، قطعات الکترونیکی PLC به راحتی آسیب می بینند. حافظه دائمی قابل تنظیم مجدد است.

به طور معمول، منبع تغذیه 24 ولت یا SMPS در برابر افزایش ولتاژ و جریان قوی است. همچنین تمام منبع تغذیه دارای محافظ داخلی خواهد بود. اما اگر یک VFD بزرگ در یک منطقه نزدیک روشن شود، دو پدیده مضر به طور همزمان رخ می دهد و هماهنگ سازی آنها می تواند به الکترونیک PLC آسیب برساند.

ابتدا، در طول راه اندازی موتورهای VFD بزرگ، جریان هجومی زیادی تولید می شود که به منبع تغذیه PLC می رسد. با این حال، مخرب ترین بخش محتوای هارمونیک بالای آن جریان است. درایوهای برداری 40 تا 70 درصد هارمونیک جریان تولید می کنند. اگرچه منبع تغذیه بخش عمده ای از هارمونیک ها را فیلتر می کند، هارمونیک های مرتبه بالاتر جریان هجومی به صورت مخفیانه وارد شده و فوراً برد PLC را گرم می کند.

این مطلب را از دست ندهید   بررسی اجمالی ورودی های PLC

این همچنین می تواند منجر به افزایش هارمونیک ولتاژ شود که به نوبه خود می تواند به راحتی به خازن های PLC آسیب برساند. RAM/EPROM PLC به شدت مستعد افزایش ناخواسته هارمونیک ها در جریان و ولتاژ است.

بررسی آسیب و خرابی PLC و مشکلات منبع تغذیه

برای بررسی آسیب و خرابی PLC، نیاز به درک نوساناتی است که منجر به خرابی مکرر PLC می شود. بنابراین، یک ضبط کننده با کیفیت بالا (مانند MachineSense PA) مورد نیاز است که جریان های ولتاژ و هارمونیک های آن را در هر ثانیه برای عملکرد 7×24 ضبط کند. همچنین سیستم باید دارای آلارم داخلی باشد تا نوسانات از طریق پیامک و ایمیل با مهر زمانی ثبت و انتقال داده شود تا ارتباط بین جهش و وقوع رویداد تخریب PLC ارتباط داشته باشد.

حدود 80 درصد از خرابی های PLC در نتیجه مشکلات منبع تغذیه، خرابی ماژول I/O یا خرابی دستگاه های میدانی است. این شکست منجر به توقف ناگهانی فرآیند یا بی نظمی در عملکرد می شود.

تاثیر اتصال زمین نامناسب

اتصال زمین مناسب در محافظت از PLC و پرسنل تعمیر و نگهداری مهم است. یک محفظه زمینی خوب همچنین می تواند به عنوان عایق در برابر صدای الکتریکی عمل کند. اگر اتصال زمین به درستی انجام نشود، صدای خط برق به زمین کنترل منتقل می شود و PLC شروع به کارکرد نادرست می کند.

تا به حال، شخصی باید با یک مولتی متر به آنجا برود تا مقاومت زمین را با استفاده از متر آفلاین موجود بررسی کند و این نیز یک دستگاه پرهزینه است. PAbrings MachineSense که هزینه های قابل توجهی کاهش می دهد و به کاربر کمک می کند تا سلامت زمین را به صورت آنلاین 24×7 نظارت کند.

این مطلب را از دست ندهید   پنج مشکل رایج در PLC و نحوه حل آنها

اثر تداخل EMI/EMC به دلیل هارمونیک جریان بالا

برای بررسی آسیب و خرابی PLC اساساً این تداخل الکترومغناطیسی است که باعث عملکرد نادرست PLC می شود یا حتی می تواند گاهی اوقات به PLC آسیب برساند. این EMI/EMC را می‌توان با راه‌اندازی موتور القایی بزرگ یا درایو VFD بزرگ یا هر چیزی از فرستنده‌های رادیویی که توسط پرسنل دیگر در آن مکان استفاده می‌شود، تولید کرد. گاهی هارمونیک های جریان بالا که توسط خط برقی که سیستم PLC مجاور اجرا می کند حمل می شود می تواند تداخل ایجاد کند یا هارمونیک ها به ورودی PLC از جایی که منبع تغذیه PLC است هدایت می شود.

بیشتر بدانید: 4 دلیل اصلی خرابی سیستم کنترل پی ال سی

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »