نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

PLC چگونه کار می کند؟

برای دانستن نحوه کار PLC، ضروری است که ما از توالی اسکن واحد پردازش مرکزی (CPU) آن درک کنیم. اساساً روش برای همه PLC ها یکسان است. با این حال، با اضافه شدن ماژول های سخت افزاری ویژه به سیستم، چرخه های اسکن اضافی مورد نیاز است. در اینجا یک فرآیند اسکن ساده وجود دارد که شامل هر PLC است. ابتدا ماژول های سخت افزاری I / O توسط برنامه نردبان منطق نردبان به شرح زیر اسکن می شوند.

نحوه ی روند کاری

پس از روشن شدن، پردازنده ماژول ورودی را اسکن کرده و محتویات داده را به جدول تصویر ورودی یا ثبت می کند. داده ها از جدول تصویر خروجی به ماژول خروجی منتقل می شوند.

در مرحله بعدی، برنامه نرم افزار اسکن می شود و هر عبارت برای بررسی اینکه آیا شرط برآورده شده است بررسی می شود. در صورت تحقق شرایط، پردازنده یک بیت دیجیتال (1) را در جدول تصویر خروجی می نویسد، و یک دستگاه جانبی انرژی می گیرد. اگر شرایط برآورده نشود، پردازنده (0) را در جدول تصویر خروجی می نویسد، و یک دستگاه جانبی (با استفاده از (منطق مثبت)) بدون انرژی باقی می ماند.

انواع مختلف  PLC

یک PLC انواع مختلفی از سیگنال های الکتریکی و الکترونیکی خارجی رابط می کند. این سیگنال ها می توانند جریان یا ولتاژ AC یا DC باشند. بطور معمول دامنه آنها از 4 تا 20 میلی آمپر (میلی آمپر) یا 0 تا 120 ولت و 0 تا 48 ولت ولتاژ است. از این سیگنال ها به عنوان نقاط ورودی / خروجی (ورودی / خروجی) یاد می شود. به مجموع آنها توانایی I / O PLC گفته می شود. از نظر الکترونیکی، این عدد براساس این است که CPU PLC در مدت زمان مشخصی بتواند چند نقطه را مشاهده یا اسکن کند. به این ویژگی عملکردی زمان اسکن گفته می شود. با این حال، از منظر عملی کاربر، تعداد ماژول های ورودی / خروجی مورد نیاز و همچنین تعداد نقاط ورودی / خروجی موجود در هر ماژول ورودی / خروجی، میزان توانایی ورودی و خروجی سیستم را هدایت می کند.

این مطلب را از دست ندهید   آشنایی با عملکرد PLC

توانایی I / O

داشتن توانایی I / O کافی در سیستم PLC مهم است. بهتر است بیش از کمتر داشته باشید تا در صورت نیاز به ورودی و خروجی بیشتر در آینده، نوشتن ورودی / خروجی موجود در نرم افزار آسان تر باشد (از آنجا که سخت افزار موجود است). داشتن نقاط ورودی / خروجی اضافی هیچ آسیبی به سیستم عامل نمی زند. نرم افزار می تواند به گونه ای برنامه ریزی شود که آنها را نادیده بگیرد و این نکات تأثیر ناچیزی در زمان اسکن PLC خواهد داشت.

برنامه نرم افزاری PLC

این برنامه نرم افزاری قلب یک PLC است و توسط برنامه نویسی نوشته شده است که از عناصر، توابع و دستورالعمل ها برای طراحی سیستمی که PLC برای کنترل یا نظارت بر آن طراحی می کند، استفاده می کند. این عناصر در منطق نردبان رله (RLL) روی پله های شماره گذاری شده جداگانه قرار می گیرند. RLL نرم افزار توسط پردازنده در ماژول CPU یا ماژول کنترل کننده (همان ماژول، نام متفاوت) اجرا می شود.

انواع مختلفی از بسته های طراحی نرم افزار PLC موجود است. یک بسته نرم افزاری که اغلب انتخاب می شود، دارای فرمت RLL است و شامل مخاطبین، سیم پیچ ها، تایمرها، شمارنده ها، رجیسترها، بلوک های مقایسه دیجیتال و انواع دیگر عملکردهای ویژه مدیریت داده است. با استفاده از این عناصر، برنامه نویس سیستم کنترل را طراحی می کند. سپس دستگاه ها و اجزای خارجی با سیستم منطقی نردبان نرم افزار برنامه نویس به سیستم متصل می شوند. با این حال، همه عناصر نرم افزار مشابه فیزیکی سیم کشی و سختی ندارند.

این مطلب را از دست ندهید   نقش PLC در SCADA

پردازنده PLC

همانطور که پردازنده PLC از طریق برنامه نرم افزاری (rung-by-rung) اسکن می کند (topdown)، هر پله RLL اجرا می شود. سپس دستگاه سیمی که نرم افزار از آن آینه می کند فعال می شود. بنابراین نرم افزار دستگاه کنترل است و انعطاف پذیری را در اختیار برنامه نویس یا تکنسین قرار می دهد تا (یک وضعیت را مجبور کند) یا (دستگاه را مسدود کند) از عملکرد سیستم. به عنوان مثال، یک سیم پیچ یا تماس می تواند مستقیماً از طریق نرم افزار کار کند (مستقل از سیم کشی کابینت کنترل به دستگاه های ورودی منبع یا میدان). یا اینکه می توان دستگاهی را نامرئی جلوه داد (که از عملکرد سیستم خارج شده است)، حتی اگر از نظر برق سیم کشی باشد و از نظر فیزیکی در جای خود قرار داشته باشد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 7 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »