نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مزایای استفاده از پی ال سی / PLC (Programmable Logic Controller) شکل ویژه ای از یک ریزپردازنده است که برای ذخیره دستورالعمل ها، منطق، شمارش و زمان بندی به منظور کنترل فرآیند بدون اطلاع رایانه استفاده می شود. هدف آن نظارت بر پارامترهای فرآیند حیاتی و تنظیم عملیات فرآیند بر این اساس است. به طور گسترده استفاده می شود زیرا PLC مزایای زیادی برای کاربران دارد. بیایید مزایای سیستم PLC را مطالعه کنیم.

مزایای استفاده از پی ال سی

مزایای PLC

مزایای PLC نسبت به رله به شرح زیر است:

فن آوری پیشرفته

PLC یک فناوری جدید است. در زمان های قدیم، کنترل الکتریکی بیشتر بر اساس رله یا کنتاکتور بود. از سال 1970، PLC ها (کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی) به رایج ترین انتخاب برای کنترل تولید/فرایند تبدیل شده اند. از آنجایی که ساختار یک PLC بر اساس همان اصولی است که در معماری کامپیوتر به کار می رود، نه تنها می تواند وظایف سوئیچینگ رله را انجام دهد، بلکه می تواند کاربردهای دیگری مانند زمان بندی، شمارش، محاسبه، مقایسه و پردازش سیگنال های آنالوگ را نیز انجام دهد.

سیم کشی کمتر

رله ها برای انجام یک عملکرد خاص باید سیم کشی شوند. هنگامی که الزامات سیستم تغییر می کند، سیم کشی رله باید تغییر یا اصلاح شود. PLC بسیاری از سیم کشی های مرتبط با مدارهای کنترل رله معمولی را حذف کرده است.

فشردگی

PLC در مقایسه با سیستم های کنترل فرآیند مبتنی بر رله معادل کوچک و ارزان است. سیستم‌های کنترل مدرن هنوز هم شامل رله‌ها هستند، اما به ندرت برای منطق استفاده می‌شوند.

افزایش قابلیت اطمینان

هنگامی که یک برنامه نوشته و آزمایش شد، می توان آن را به راحتی در PLC های دیگر دانلود کرد. از آنجایی که تمام منطق در حافظه PLC موجود است، هیچ شانسی برای خطای سیم کشی منطقی وجود ندارد. این برنامه جای بسیاری از سیم کشی های خارجی را می گیرد که معمولاً برای کنترل فرآیند مورد نیاز است. سیم‌کشی سخت، اگرچه هنوز برای اتصال دستگاه‌های میدانی مورد نیاز است، فشرده‌تر است. PLC ها همچنین قابلیت اطمینان مرتبط با اجزای حالت جامد را ارائه می دهند.

این مطلب را از دست ندهید   منبع تغذیه PLC

انعطاف پذیری بیشتر

ایجاد و تغییر یک برنامه در یک PLC آسان تر از سیم کشی و سیم کشی مجدد یک مدار است. با یک PLC، روابط بین ورودی ها و خروجی ها به جای نحوه اتصال آنها توسط برنامه کاربر تعیین می شود. سازندگان تجهیزات اصلی می توانند به سادگی با ارسال یک برنامه جدید، به روز رسانی سیستم را ارائه دهند. کاربران نهایی می توانند برنامه را در این زمینه تغییر دهند، یا در صورت تمایل، امنیت را می توان با ویژگی های سخت افزاری مانند قفل کلید و رمزهای عبور نرم افزار تامین کرد. شما می توانید ماژول های عملکردی اضافی را برای افزایش انعطاف پذیری و عملکرد سیستم PLC اضافه کنید.

هزینه کمتر

PLC ها در اصل برای جایگزینی منطق کنترل رله طراحی شده بودند و صرفه جویی در هزینه آنقدر قابل توجه بوده است که کنترل رله به جز برای کاربردهای برق منسوخ می شود. به طور کلی، اگر یک برنامه دارای بیش از نیم دوجین رله کنترل باشد، احتمالاً نصب یک PLC هزینه کمتری خواهد داشت.

قابلیت ارتباط

یک PLC می‌تواند با سایر کنترل‌کننده‌ها یا تجهیزات رایانه‌ای برای انجام وظایفی مانند کنترل نظارتی، جمع‌آوری داده‌ها، دستگاه‌های نظارت، پارامترهای فرآیند و دانلود و آپلود برنامه‌ها ارتباط برقرار کند. برای ارتباط می توانید از پروتکل های ارتباطی استاندارد مختلفی استفاده کنید.

زمان پاسخگویی سریعتر

PLC ها برای کاربردهای با سرعت بالا و زمان واقعی طراحی شده اند. کنترل کننده قابل برنامه ریزی در زمان واقعی کار می کند، به این معنی که رویدادی که در میدان اتفاق می افتد منجر به اجرای یک عملیات یا خروجی می شود. ماشین‌هایی که هزاران مورد را در ثانیه پردازش می‌کنند و اشیایی که تنها کسری از ثانیه را در مقابل حسگر می‌گذرانند، به قابلیت پاسخ سریع PLC نیاز دارند. عملکرد سریع مهمترین مزیت در مقایسه با فناوری های جایگزین است.

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت بین PLC و ریز پردازنده

عیب یابی آسان

PLC ها دارای توابع تشخیصی و نادیده گرفتن مقیم هستند که به کاربران امکان می دهد به راحتی مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری را ردیابی و تصحیح کنند. برای یافتن و رفع مشکلات، کاربران می توانند برنامه کنترلی را بر روی مانیتور نمایش دهند و در زمان اجرا آن را به صورت بلادرنگ تماشا کنند. سیستم های کنترل PLC طوری طراحی شده اند که به راحتی نصب و نگهداری شوند. عیب یابی با استفاده از نشانگرهای خطا و پیام های نمایش داده شده بر روی صفحه برنامه نویس ساده می شود. ماژول های ورودی/خروجی برای اتصال دستگاه های میدانی به راحتی متصل و تعویض می شوند.

ناهمواری

PLC برای کار در محیط های صنعتی با طیف وسیعی از دما و رطوبت محیط طراحی شده است. یک PLC صنعتی با طراحی خوب معمولاً تحت تأثیر نویز الکتریکی ذاتی در اکثر مکان‌های صنعتی قرار نمی‌گیرد. احتمال نقص / آسیب بسیار کمتر است زیرا مکانیسم های حرکتی بسیار کمتری وجود دارد.

آسان برای یادگیری و برنامه ریزی

نوشتن و درک برنامه نویسی مورد استفاده برای PLC آسان است. PLC در منطق رله نردبان یا زبان های دیگر به راحتی برنامه ریزی شده است. PLC با زبان برنامه ای که در حافظه آن تعبیه شده است ارائه می شود و هیچ صفحه کلید، درایو سی دی یا مانیتور متصل دائمی ندارد. در عوض، PLC ها مجهز به پایانه هایی برای دستگاه های میدان ورودی و خروجی و همچنین درگاه های ارتباطی هستند. شما به راحتی می توانید برنامه موجود را در هر زمان تغییر دهید.

این مطلب را از دست ندهید   ویژگی MICRO PLC

مصرف برق کم

مصرف برق توسط سیستم های مبتنی بر PLC در مقایسه با سیستم های مبتنی بر رله بسیار کمتر است. میانگین مصرف برق یک PLC تنها 1/10 توان مصرفی یک کنترل مبتنی بر رله معادل است.

زمان پروژه کوتاه تر

سیستم کنترل سیمی را می توان تنها زمانی ساخت که وظیفه به طور کامل تعریف شده باشد. با این حال، در مورد PLC، ساخت کنترلر و سیم کشی مستقل از تعریف برنامه کنترل است.

در دسترس بودن بسیاری از مخاطبین

PLC تعداد زیادی مخاطب برای هر سیم پیچ موجود در برنامه نویسی خود دارد. این مخاطبین را می توان برای هر تغییری که در برنامه های مختلف ایجاد می شود استفاده کرد.

ویژگی شبیه سازی

نرم افزار برنامه نویسی PLC به طور پیش فرض دارای ویژگی های شبیه سازی است. با آزمایش در مراحل اولیه توسعه یک پروژه، کیفیت کلی پروژه را می توان بهبود بخشید. بنابراین، نصب و راه‌اندازی می‌تواند سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد زیرا خطاهای برنامه را می‌توان در مراحل اولیه شناسایی و اصلاح کرد.

PLC مقیاس گذاری سنسور

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + بیست =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »