نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با plc / PLC مخفف Programmable Logic Controller به معنای “کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی” است. PLC کامپیوتری است که مخصوصاً برای کارکرد قابل اعتماد در محیط های صنعتی خشن – مانند دماهای شدید، مرطوب، خشک و/یا شرایط گرد و غباری طراحی شده است. PLC ها برای اتوماسیون فرآیندهای صنعتی مانند خط مونتاژ کارخانه تولید، کارخانه فرآوری سنگ معدن یا تصفیه خانه فاضلاب استفاده می شوند. اگر می‌خواهید نحوه برنامه‌نویسی PLC را یاد بگیرید، باید برخی از دوره‌های مختلف آموزش آنلاین PLC را بررسی کنید. این دوره ها می توانند به شروع کار شما در مهندسی کنترل کمک کنند.

آشنایی با plc

ویژگی های خاص

PLC ها بسیاری از ویژگی های رایانه شخصی را که در خانه دارید به اشتراک می گذارند. هر دو دارای یک منبع تغذیه، یک CPU (واحد پردازش مرکزی)، ورودی و خروجی (I/O)، حافظه و نرم افزار عامل هستند (اگرچه این یک نرم افزار عامل متفاوت است).

بزرگترین تفاوت ها این است که یک PLC می تواند عملکردهای گسسته و پیوسته ای را انجام دهد که رایانه شخصی نمی تواند انجام دهد، و PLC برای محیط های صنعتی بسیار مناسب تر است. یک PLC را می توان به عنوان یک کامپیوتر دیجیتالی “مقاوم” در نظر گرفت که فرآیندهای الکترومکانیکی یک محیط صنعتی را مدیریت می کند.

PLC ها با استفاده از تشکیل بخشی از یک سیستم بزرگتر SCADA، نقش مهمی در زمینه اتوماسیون دارند. یک PLC را می توان با توجه به نیاز عملیاتی فرآیند برنامه ریزی کرد. در صنعت تولید به دلیل تغییر ماهیت تولید، نیاز به برنامه ریزی مجدد وجود خواهد داشت. برای غلبه بر این مشکل، سیستم های کنترل مبتنی بر PLC معرفی شدند. قبل از اینکه به کاربردهای مختلف PLC ها نگاه کنیم، ابتدا اصول اولیه PLC را مورد بحث قرار خواهیم داد.

PLC چگونه کار می کند؟

کار یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی را می توان به راحتی به عنوان یک روش اسکن چرخه ای که به عنوان چرخه اسکن شناخته می شود درک کرد.

این مطلب را از دست ندهید   کارهای داخلی یک PLC

یک فرآیند اسکن PLC شامل مراحل زیر است

  • سیستم عامل دوچرخه سواری و نظارت بر زمان را شروع می کند.
  • CPU شروع به خواندن داده ها از ماژول ورودی می کند و وضعیت همه ورودی ها را بررسی می کند.
  • CPU شروع به اجرای کاربر یا برنامه کاربردی می‌کند که با منطق رله‌الدر یا هر زبان برنامه‌نویسی PLC دیگری نوشته شده است.
  • در مرحله بعد، CPU تمام وظایف تشخیص داخلی و ارتباطات را انجام می دهد.
  • با توجه به نتایج برنامه، داده ها را در ماژول خروجی می نویسد تا همه خروجی ها به روز شوند.
  • این فرآیند تا زمانی که PLC در حالت اجرا باشد ادامه دارد.

ساختار فیزیکی PLC

ساختار یک PLC تقریبا شبیه به معماری یک کامپیوتر است. کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی به‌طور مداوم مقادیر ورودی دستگاه‌های حسگر ورودی مختلف (مانند شتاب‌سنج، مقیاس وزن، سیگنال‌های سیم‌کشی و غیره) را نظارت می‌کنند و خروجی مربوطه را بسته به ماهیت تولید و صنعت تولید می‌کنند. یک بلوک دیاگرام معمولی PLC از پنج بخش تشکیل شده است:

  • قفسه یا شاسی
  • ماژول منبع تغذیه
  • واحد پردازش مرکزی (CPU)
  • ماژول ورودی و خروجی
  • ماژول رابط ارتباطی

قفسه یا شاسی

در تمام سیستم های PLC، قفسه یا شاسی PLC مهم ترین ماژول را تشکیل می دهد و به عنوان ستون فقرات سیستم عمل می کند. PLC ها در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند. هنگامی که سیستم های کنترل پیچیده تری درگیر هستند، به قفسه های PLC بزرگتر نیاز دارند.

PLC سایز کوچک مجهز به پیکربندی پین I/O ثابت است. بنابراین، آنها به سراغ رک PLC از نوع ماژولار رفته‌اند که انواع مختلف ماژول‌های ورودی/خروجی را با کشویی و متناسب با مفهوم می‌پذیرد. تمام ماژول های ورودی/خروجی در داخل این رک/شاسی قرار خواهند گرفت.

ماژول منبع تغذیه

این ماژول برای تامین برق مورد نیاز کل سیستم PLC استفاده می شود. این برق AC موجود را به برق DC تبدیل می کند که توسط ماژول CPU و I/O مورد نیاز است. PLC معمولاً روی منبع تغذیه 24 ولت DC کار می کند. تعداد کمی از PLC از منبع تغذیه ایزوله استفاده می کنند.

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت بین PLC و ریز پردازنده

ماژول CPU و حافظه

ماژول CPU دارای پردازنده مرکزی، ROM و حافظه RAM است. حافظه ROM شامل یک سیستم عامل، درایورها و برنامه های کاربردی است. حافظه رم برای ذخیره برنامه ها و داده ها استفاده می شود. CPU مغز PLC با ریزپردازنده هشت ضلعی یا شش ضلعی است.

به عنوان یک CPU مبتنی بر ریزپردازنده، جایگزین تایمرها، رله ها و شمارنده ها می شود. دو نوع پردازنده به صورت تک بیتی یا پردازشگر کلمه را می توان با PLC ترکیب کرد. پردازنده یک بیتی برای انجام توابع منطقی استفاده می شود. در حالی که از واژه پردازها برای پردازش متن، داده های عددی، کنترل و ضبط داده ها استفاده می شود.

CPU داده های ورودی را از حسگرها می خواند، آنها را پردازش می کند و در نهایت فرمان را به دستگاه های کنترل کننده می فرستد. منبع تغذیه DC همانطور که در بحث قبلی ذکر شد سیگنال های ولتاژ مورد نیاز است. CPU همچنین شامل قطعات الکتریکی دیگری برای اتصال کابل های مورد استفاده توسط واحدهای دیگر است.

ماژول ورودی و خروجی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه پارامترهای فیزیکی مانند دما، فشار، جریان و غیره را حس کنید؟ با استفاده از PLC؟ البته PLC یک ماژول انحصاری برای رابط ورودی و خروجی دارد که به آن ماژول ورودی و خروجی می گویند.

دستگاه های ورودی می توانند دکمه های شروع و توقف، سوئیچ ها و غیره باشند و دستگاه های خروجی می توانند یک بخاری برقی، شیرها، رله ها و غیره باشند. ماژول ورودی/خروجی به اتصال دستگاه های ورودی و خروجی با ریزپردازنده کمک می کند. ماژول ورودی PLC در شکل زیر توضیح داده شده است.

ماژول ورودی PLC چهار عملکرد اصلی را انجام می دهد.

  • رابط ماژول ورودی سیگنال را از دستگاه های پردازش در 220 ولت AC دریافت می کند
  • سیگنال ورودی را به 5 ولت DC تبدیل می کند که می تواند توسط PLC استفاده شود
  • بلوک ایزولاتور برای جداسازی/جلوگیری از نوسانات PLC استفاده می شود
  • پس از آن سیگنال به انتهای خروجی یعنی PLC ارسال می شود
این مطلب را از دست ندهید   4 دلیل اصلی خرابی سیستم کنترل پی ال سی

دو بخش اصلی در ماژول ورودی وجود دارد که بخش قدرت و بخش منطقی هستند. هر دو بخش از نظر الکتریکی از یکدیگر جدا شده اند. در ابتدا دکمه فشار بسته است. بنابراین منبع AC 220 ولت از طریق مقاومت های R1 و R2 به مدار پل داده می شود.

یکسوساز پل (مانند یکسو کننده پل دیود) برای تبدیل سیگنال AC به DC و دیود زنر برای تامین ولتاژ پایین LED استفاده می شود. هنگامی که نور LED روی ترانزیستور فوتو می افتد، در ناحیه رسانایی کار می کند. در نهایت یک منبع تغذیه 5 ولت DC به پردازنده داده می شود.

ماژول خروجی PLC مشابه ماژول ورودی اما در فرآیند معکوس کار می کند. این بار خروجی و پردازنده را واسط می کند. بنابراین در اینجا اولین بخش جلسه منطقی است و بخش قدرت بعدی است. عملکرد ماژول خروجی در شکل زیر نشان داده شده است

بنابراین، در اینجا زمانی که سیگنال بالای منطقی برنامه از پردازنده تولید می شود، LED روشن می شود و اجازه می دهد تا نور بر روی یک ترانزیستور نوری بیفتد. هنگامی که ترانزیستور به ناحیه هدایت می رود، یک پالس به دروازه تریاک تولید می کند. بلوک ایزولاتور برای جداسازی بخش منطق و بخش کنترل استفاده می شود.

ماژول رابط ارتباطی

برای انتقال اطلاعات بین CPU و شبکه های ارتباطی از ماژول های I/O هوشمند استفاده می شود. این ماژول های ارتباطی به اتصال با سایر PLC ها و رایانه هایی که در یک مکان راه دور قرار می گیرند کمک می کند.

اتصال به PLC زیمنس

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − یک =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »