نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

خرابی سیستم کنترل PLC/ در روز سال نوی 1968، کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) برای اولین بار طراحی شد. از آن زمان تاکنون برای تصمیم گیری های منطقی در فرآیندهای صنعتی خودکار استفاده شده است. با وجود انعطاف‌پذیری و طراحی ناهموار، سیستم‌های کنترل مبتنی بر PLC همچنان می‌توانند خراب شوند و خرابی آن‌ها می‌تواند منجر به خرابی پرهزینه شود. در اینجا، علل اصلی خرابی سیستم کنترل PLC را مورد بحث قرار می‌دهد.

هنگامی که یک سیستم کنترل PLC خراب می شود، شناسایی علت می تواند مشکل باشد. اغلب، یک کپی از نرم افزار PLC، یک لپ تاپ، لید برنامه نویسی و یک مولتی متر تنها ابزار لازم برای تشخیص عیب به همراه مقداری دانش از فرآیندها هستند. در زیر فهرستی از دلایل رایج خرابی سیستم های کنترل PLC آورده شده است.

خرابی سیستم کنترل PLC

ماژول های ورودی/ خروجی و دستگاه های میدانی

حدود 80 درصد از خرابی‌های PLC نتیجه دستگاه‌های میدانی، خرابی ماژول ورودی/خروجی (I/O) یا مشکلات منبع تغذیه است. به طور معمول، این عیوب به صورت توقف ناگهانی فرآیند یا بی‌نظمی در عملکرد ظاهر می‌شوند، زیرا سیستم کنترل PLC منتظر سیگنالی است که به آن اجازه می‌دهد تا توالی برنامه خود را طی کند. در این شرایط، مهندس معمولاً با بازجویی از نرم‌افزار «on-line»، با هدف ردیابی مشکل در یک ماژول I/O خاص و نقطه ورودی یا خروجی، تعیین می‌کند که توالی کجا متوقف شده است.

با شناسایی نقطه ورودی/خروجی، مهندس می تواند مشکل را تا ریشه اصلی آن ردیابی کند. این ممکن است یک خطای پیکربندی PLC، قطع شدن مدار قطع، بلوک ترمینال شل، خرابی منبع تغذیه 24 VDC یا مشکلات سیم کشی باشد. ممکن است خود ماژول I/O نیاز به تعویض داشته باشد. این به داشتن یک منبع جایگزین در دسترس بستگی دارد، چیزی که برای سیستم های قدیمی به طور فزاینده ای دشوار می شود.

این مطلب را از دست ندهید   اتصال به S7 PLC

یکپارچگی زمین

اتصال زمین مناسب در محافظت از PLC و پرسنل تعمیر و نگهداری مهم است. در طول تعمیر و نگهداری یا تشخیص، مهندس می تواند سیم کشی زمین را بررسی بصری کند تا مشخص کند که آیا آسیبی وجود دارد یا اتصالات شل شده است یا خیر.

مهندس می تواند یکپارچگی زمین را با یک مولتی متر آزمایش کند. با بررسی مقاومت ترمینال زمین PLC به یک نقطه اتصال زمین اصلی در محفظه تجهیزات، می توانیم تعیین کنیم که آیا این ریشه مشکل است یا خیر.

مقابله با تداخل

تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) در محیط های صنعتی که دارای انواع تجهیزات الکتریکی هستند رایج هستند. شرکت ها باید نویز الکتریکی را کنترل کنند، زیرا می تواند منجر به خطاهای متناوب یا رفتار غیرعادی و حتی خرابی PLC شود.

راه های زیادی برای کاهش خطر خرابی ناشی از نویز الکتریکی وجود دارد. یک مهندس خدمات فناوری بولینگ می‌تواند راه‌هایی را برای به حداقل رساندن نویز با جابجایی تجهیزات حساس، جداسازی سیستم‌های با اجزای توان بالا و افزودن موانع، اتصال به زمین یا کابل محافظ بین تجهیزات حساس توصیه کند.

شبکه و ارتباطات

اکثر سیستم های کنترل PLC نیاز به ارتباط با دستگاه های پیرامونی مانند رابط های ماشین انسانی (HMI) دارند. یک رسانه ارتباطی معمولی شامل یک شبکه صنعتی است که کارخانه های صنعتی به طور فزاینده ای حول اترنت صنعتی قرار می گیرند. از دست دادن ارتباط بین دستگاه ها اغلب منجر به توقف فوری کارخانه می شود.

مهندسان می‌توانند با اطمینان از نصب و پایان صحیح زیرساخت شبکه فیزیکی، اینکه دستگاه‌های شبکه برای هدف مناسب هستند و وصله‌های میان‌افزار به‌طور منظم برای حفظ عملکرد قابل اعتماد و ایمن نصب می‌شوند، در برابر خرابی‌های ارتباطی بکاهند.

این مطلب را از دست ندهید   طرز کار PLC

مدیریت ریسک ها

با پیروی از بهترین روش معمول، شرکت ها می توانند احتمال خرابی سیستم کنترل PLC را به حداقل برسانند. مهندسان باید اطمینان حاصل کنند که محیطی که سیستم کنترل در آن کار می کند سالم است. از طریق بازرسی های سیستماتیک، مهندسان می توانند هرگونه مشکل گرمای بیش از حد یا صدای الکتریکی را شناسایی کنند.

مدیریت منسوخ شدن نیز مهم است زیرا تولید کنندگان PLC به طور منظم محدوده محصولات خود را چرخه می کنند. اگر قطعه ای چند سال از عمر آن می گذرد، مهم است که جایگزینی در دسترس داشته باشید. کسب‌وکارها می‌توانند این موضوع را به صورت داخلی یا با استفاده از شخص ثالثی که قادر است نشان دهد که کدام بخش از یک سیستم کنترلی به احتمال زیاد منجر به شکست می‌شود، مدیریت کرده و یک طرح اضطراری برای کاهش این خطر، از جمله تامین منابع مولفه‌های قدیمی، در دستور کار قرار دهد.

اگرچه PLC مدت زیادی است که وجود دارد، اما شکست ناپذیر نیست. با این حال، با برنامه‌های نگهداری فعال، کنترل محیط و برنامه‌های اضطراری، سیستم کنترل PLC شما وجود دارد تا عملیات شما را در هر روز از سال، از جمله روز سال نو، راه‌اندازی کند.

اتصال به PLC زیمنس

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 7 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »