نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نقش PLC در یک سیستم SCADA

در کارخانه های صنعتی که با آب، فاضلاب، نفت و گاز سرو کار دارند، فناوری مورد استفاده برای نظارت پیچیده و مهم است. بدون وجود فناوری مناسب، این صنایع در ارائه خدمات اساسی که مردم برای زندگی عادی به آنها اعتماد می کنند، ناکام می مانند. از جمله دو فناوری مهم در چشم انداز صنعتی مدرن می توان به SCADA و PLC اشاره کرد. در حالی که به نظر می رسد برخی از مردم فکر می کنند این دو مورد در رقابت هستند، واقعیت این است که این فناوری های مجزا دست به دست هم می دهند تا خدمات کلیدی ارائه دهند.

PLC چیست؟

وقتی می خواهید بفهمید PLC چیست، باید بدانید که این یک قطعه سخت افزاری است. PLC مخفف کلمه کنترل کننده قابل برنامه ریزی است. یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی برای نظارت بر حسگرها نصب شده است. به این ترتیب، یک PLC مخفف جمع آوری داده ها است و اطلاعات حیاتی در مورد جریان و ورودی در سیستم را دریافت می کند. برای این منظور، PLC نیز مداخلات اساسی را انجام می دهد، هنگامی که پارامترهای برنامه ریزی شده در سیستم برآورده می شوند، خروجی ایجاد می کند. PLC یک قطعه تجهیزات همه کاره است که تحت شرایط سخت با گزینه های پیشرفته برای برنامه نویسی و استفاده در زمان واقعی، خود را نگه می دارد.

مکان های مورد استفاده

به طور خاص، PLC ها پیچیده ترین فرآیندهای کارخانه های صنعتی را کنترل می کنند. آنها اغلب برای نظارت بر کارکردن ماشین ها و موتورها مستقر می شوند. به منظور ارائه کارایی بیشتر، برنامه ریزی PLC آسان است. علاوه بر این، این دستگاه ها مقیاس پذیر هستند. این بدان معنی است که بسته به عملیات مورد نظر می توانند طیف وسیعی از نیازها را متناسب کنند. PLC به عنوان یک نسخه برتر از رله ها و تایمرهایی که قبلاً در ماشین آلات صنعتی معمول بودند، ساخته شده است. PLC های مدرن پیچیدگی بسیار بیشتری در نظارت دارند و با اطلاعاتی که ارائه می دهند به طور فزاینده ای پویا هستند.

این مطلب را از دست ندهید   خطای ارتباط PLC چیست؟

SCADA چیست؟

SCADA مخفف Supervisory Control and Acquisition Data است. SCADA یک نرم افزار نظارتی است که در این صنایع استفاده می شود. به عنوان یک نرم افزار، به کنترل سخت افزار کمک می کند و اطلاعات جمع آوری شده از همه مکان های از راه دور را ثبت می کند. نرم افزار SCADA به منظور ایجاد تصویری گسترده از روند کار، به رایانه ها، رابط های گرافیکی کاربر، حسگرها و ارتباطات داده شبکه ای متصل است. در این زمینه، تیم های مدیریتی در این صنایع برای نظارت بر پیشرفت و انجام اصلاحات عملیاتی در کل کارخانه به SCADA متکی هستند.

از آنجا که SCADA یک سیستم مرکزی است، معمولاً روی رایانه در یک مرکز نظارت در کارخانه نصب می شود. به منظور ارائه داده های لازم، SCADA با انواع مختلفی از سیستم ها کار می کند. این به عنوان رابطی از انواع عمل می کند، داده های مختلف گیاهان را برای اهداف ارزیابی گرد هم می آورد. از این اطلاعات، اپراتور می تواند از طریق رابط SCADA تغییراتی را برای کنترل جریان و عملکرد قطعات کار در داخل نیروگاه وارد کند.

تفاوت بین PLC و SCADA چیست؟

هنگام مقایسه SCADA و PLC، مهم است که با اصول اولیه شروع کنیم. در هسته اصلی، تفاوت بین کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی و SCADA به نوع فناوری برمی گردد. PLC یک قطعه سخت افزار فیزیکی است. از طرف دیگر، SCADA یک نرم افزار است. برای این منظور، PLC فیزیکی است. می توانید PLC را نگه داشته و آن را بررسی کنید. به عنوان یک نرم افزار، SCADA بر روی یک سیستم رایانه ای کار می کند و می تواند با یک سیستم عامل مانند ویندوز مقایسه شود.

این مطلب را از دست ندهید   تبدیل Raspberry Pi به PLC

با استفاده از این مقایسه، SCADA از دید وسیع تری برخوردار است. این نرم افزار برای کنترل کامل سیستم، جمع آوری داده ها از تمام ورودی ها و نظارت بر تمام دستگاه ها طراحی شده است. در مقابل، یک PLC روی یکی از عناصر سیستم متمرکز است.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 2 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »