نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انجام اندازه گیری های معمول ولتاژ باتری های PLC بسیار ضروری است، زیرا این ولتاژها باید در مقادیر توصیه شده (بالاتر از آستانه پایین) حفظ شوند. همچنین، در برخی موارد، ممکن است یک باتری PLC قدیمی را با یک باتری جدید جایگزین کرده باشید، اما LED BATT در ماژول CPU همچنان قرمز یا زرد است، اگرچه تنظیمات برنامه و پیکربندی هنوز در RAM باقی مانده است. برای این کار باید ولتاژ باتری PLC را به عنوان بخشی از فرآیند عیب یابی و تشخیص آزمایش کنید. مولتی متر دیجیتال یا ولت متر برای تست کردن ولتاژ باتری PLC استفاده می شود.

تست کردن ولتاژ باتری PLC

تست کردن ولتاژ باتری PLC از طریق مولتی مترها

مولتی مترهای دیجیتال عمدتاً بر ولت متر ترجیح داده می شوند زیرا ابزارهای چند منظوره ای هستند که دارای ویژگی های مشابه ولت متر هستند و همچنین می توانند به طور مستقیم پارامترهای دیگر مانند جریان، فرکانس، مقاومت و ظرفیت را اندازه گیری کنند.

نها همچنین قرائت های دیجیتالی را بر روی صفحه نمایش LCD یا LED نمایش می دهند. بنابراین، می توانید اندازه گیری های بسیار دقیق تری انجام دهید. علاوه بر این، به دلیل مقاومت بالاتر از 1 MΩ تا 10 MΩ، آنها می توانند ولتاژ را بهتر اندازه گیری کنند.

در این مقاله استفاده از مولتی متر دیجیتال را به عنوان جایگزین ولت متر دیجیتال برای تست ولتاژ باتری PLC در نظر می گیریم.

مراحل تست کردن ولتاژ باتری PLC با مولتی متر

همانطور که در مورد تعویض باتری، ابتدا باتری PLC را روی ماژول CPU قرار داده و آن را خارج کنید. اگر باتری را نمی توان بدون وصل کردن ماژول پردازنده جدا کرد، ممکن است لازم باشد منبع تغذیه را خاموش کنید. همچنین، اگر باتری که می‌خواهید از نظر ولتاژ آزمایش کنید، نو است و هنوز روی ماژول CPU نصب نشده است، این مرحله ضروری نیست.

  • هنگام خارج کردن باتری، ولتاژ آن را روی برچسب باتری ارائه شده یا دفترچه راهنمای کاربر آن در صورتی که برچسب مشخص نیست بررسی کنید. همانطور که قبلا گفته شد، انواع ولتاژ باتری های PLC 3.0 VDC و 3.6 VDC هستند.
  • مولتی متر خود را روشن کنید و آن را روی تنظیم ولت DC نگه دارید. این تنظیم ممکن است با DCV یا فقط V نشان داده شود و به دنبال آن یک خط مستقیم که 3 نقطه در زیر آن وجود دارد. در ولتاژ DC (DCV)، محدوده های مختلفی مانند 2Mv، 2V، 20V، 200V… و غیره وجود خواهد داشت. در چنین حالتی، تنظیم DCV را روی مقدار ولت بالاتر از درجه ولتاژ واقعی باتری PLC خود نگه دارید. توصیه می شود بسته به نوع مولتی متر خود از تنظیم 5 ولت یا 10 ولت یا 20 ولت استفاده کنید. همچنین، در مولتی متر خود نشانه ای از ACV یا فقط V همراه با یک خط منحنی را مشاهده می کنید، این به معنای ولتاژ AC است. هنگام تست ولتاژ باتری PLC نباید از این تنظیم بر روی مولتی متر خود استفاده کنید، زیرا همه باتری ها با ولتاژ DC کار می کنند.
این مطلب را از دست ندهید   نکات مهم در مورد خرابی باتری PLC

قرار دادن باتری روی مولتی متر

برای تست کردن ولتاژ باتری PLC پس از تنظیم مولتی متر، باتری PLC را طوری قرار دهید که کانکتورهای آن نزدیک شما باشد یا پایانه های آن رو به شما باشد. نوک پروب قرمز رنگ مولتی متر را روی ترمینال “+” یا روی کانکتور قرمز باتری قرار دهید. سپس نوک پروب مشکی مولتی متر را روی ترمینال “-” یا روی کانکتور سیاه (یا آبی) باتری قرار دهید.

  • دو کاوشگر را همانطور که در مرحله 4 توضیح داده شد در جای خود نگه دارید تا زمانی که یک قرائت ثابت را روی صفحه کنتور مشاهده کنید. اکنون، بدون تداخل با موقعیت پروب ها، خوانش ها را یادداشت کنید.
  • اگر قرائت کنتور برای باتری با ولتاژ 3.0 VDC 3.0 یا بالاتر و برای باتری با ولتاژ 3.6 VDC 3.6 یا 3.7 ولت باشد. سپس باتری PLC شما کاملاً شارژ شده و هنوز در شرایط عالی است. همچنین، اگر کنتور بین 2.0 ولت تا 2.5 ولت برای باتری 3.0 ولت، یا 2.4 ولت تا 2.9 ولت برای باتری 3.6 VDC نشان می دهد، باتری PLC شما کارایی دارد و می تواند کمی بیشتر دوام بیاورد. با این حال، هر مقدار کمتر از 2.0 ولت برای باتری 3.0 VDC و کمتر از 2.4 ولت برای باتری 3.6 VDC، وقت آن است که یک باتری جدید برای اهداف جایگزینی تهیه کنید. به این ترتیب خوانش ها نشان می دهد که ولتاژ باتری زیر آستانه پایین است و عملکردی ندارد.

بیشتر بدانید: دلایل اهمیت تعمیر و نگهداری plc

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »