نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

زمان اسکن PLC

هر سیستم کنترلی برای اجرای عملکرد خود کمی زمان می برد. به همین ترتیب، PLC ها نیز برای انجام یک کار زمان می برند. به زبان ساده، PLC ها عمدتا دارای 3 قسمت هستند که ماژول ورودی، ماژول خروجی و پردازنده (CPU) هستند. ماژول های ورودی وضعیت سوئیچ ها، فرستنده ها را می خوانند و داده ها را به پردازنده می دهند. پردازنده منطق برنامه کاربر را اجرا خواهد کرد. پردازنده به ماژول های خروجی دستور می دهد. ماژول های خروجی با عناصر کنترل نهایی مانند شیرهای کنترل، فیدرهای کنترل موتور و غیره متصل می شوند. ورودی و خروجی ممکن است به صورت NO، NC، 4-20mA یا یک بیت / نبض باشد. بنابراین، مراحل ذکر شده در بالا به مدتی در PLC نیاز دارند که به معنی خواندن ورودی ها، حل منطق و نوشتن خروجی است، هر مرحله به مدتی نیاز دارد که چیزی نیست جز زمان اسکن PLC.

تعریف زمان اسکن PLC

به زمانی که PLC برای خواندن ورودی ها، حل منطق و نوشتن خروجی نیاز دارد، PLC Scan Time گفته می شود.

این توابع بصورت حلقه ای کار می کنند و ممکن است زمان اجرای آن از 0 میلی ثانیه تا 150 میلی ثانیه تا یک بزرگ تا 1000 میلی ثانیه متفاوت باشد.

تغییر در زمان اسکن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • تعداد ورودی ها
  • طول منطق / حلقه ها در برنامه
  • تعداد تولیدات

بیایید با مثال زیر مفهوم را روشن کنیم.

در PLC، ما یک کارت ورودی آنالوگ داریم، این سیگنال های آنالوگ باید در قالب دیجیتال تبدیل شوند تا پردازنده بتواند آن را بخواند و عملی انجام دهد.

این مطلب را از دست ندهید   عیب یابی PLC موفق

بگویید اگر 1 کانال به طور کلی به 3 میلی ثانیه زمان نیاز دارد بنابراین، اگر ما از 4 کانال برای PLC استفاده کنیم زمان اسکن 4 X 3 = 12 میلی ثانیه خواهد بود.

چرا زمان اسکن مهم است؟

فرض کنید ما یک PLC داریم که زمان اسکن آن 5 میلی ثانیه است و ما باید یک ورودی برای رمزگذار اختصاص دهیم که هر 1 ثانیه یک پالس تولید می کند. به شکل (الف) زیر مراجعه کنید.

در نمودار زیر، همانطور که مشاهده می کنید PLC برای خواندن ورودی 0.3ms، برای نوشتن خروجی 0.3ms و برای منطق اجرایی 4.4ms زمان نیاز دارد. یعنی کل زمان اسکن 5 میلی ثانیه توسط PLC مورد نیاز است.

همانطور که می بینیم پالس رمزگذار پس از 0.5 میلی ثانیه شروع می شود و زمان اسکن PLC با 0 میلی ثانیه شروع می شود. PLC اولین پالس رمزگذار را می خواند که در 0.5 میلی ثانیه است اما پس از اولین پالس به محض پالس دوم که در 1 میلی ثانیه خواهد بود، PLC قادر به خواندن این ورودی نخواهد بود زیرا ورودی زمان خواندن خواندن PLC ورودی است فقط 0.3 میلی متر بنابراین در هر زمان اسکن جدید، PLC فقط اولین پالس رمزگذار را می خواند و سایر پالس ها توسط PLC نادیده گرفته می شوند زیرا زمان اسکن PLC بیشتر از زمان رمزگذار است. اینها یک مسئله جدی برای روند کار است.

اگر من قبلاً PLC داشته باشم که زمان اسکن آن از رمزگذار بیشتر است؟

در نرم افزار PLC دستورالعمل وجود دارد که با استفاده از آن می توانید از مشکل فوق جلوگیری کنید به شرح زیر است.

  • دستورالعمل فوری – ورودی فوری، خروجی فوری
  • دستورالعمل را قطع می کند.
این مطلب را از دست ندهید   پنج مسئله مشترک با PLC

این دستورالعمل ها به طور عمده در Siemens Old PLC دیده می شود. دستورالعمل به گونه ای کار می کند که ورودی فوری مرحله اجرای منطقی را متوقف کرده و ورودی ها را بارها و بارها بخواند و سپس مرحله منطقی را ادامه دهد، همان دستورالعمل دیگر نیز به ترتیب کار می کند.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 15 =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »