نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تفاوت اصلی PLC با سایر دستگاه ها

تفاوت اصلی با اکثر دستگاههای محاسباتی این است که PLC برای شرایط سخت تر (مانند گرد و غبار، رطوبت، گرما، سرما) در نظر گرفته شده و در نتیجه تحمل ورودی / خروجی گسترده ای (ورودی و خروجی) برای اتصال PLC دارد. به سنسورها و محرک ها ورودی PLC می تواند شامل عناصر دیجیتال ساده مانند سوئیچ های محدود، متغیرهای آنالوگ از سنسورهای فرآیند (مانند دما و فشار) و داده های پیچیده تر مانند سیستم های موقعیت یابی یا بینایی ماشین باشد.

خروجی PLC می تواند شامل عناصری مانند لامپهای نشانگر، آژیرها، موتورهای الکتریکی، سیلندرهای پنوماتیک یا هیدرولیکی، رله های مغناطیسی، سلونوئیدها یا خروجی های آنالوگ باشد. ترتیبات ورودی / خروجی ممکن است در یک PLC ساده تعبیه شده باشد، یا PLC دارای ماژول های ورودی / خروجی خارجی متصل به فیلد باس یا شبکه رایانه ای باشد که به PLC وصل می شود.

چه ویژگی این دستگاه را متمایز کرده است؟

عملکرد PLC طی سالیان متمادی شامل کنترل رله متوالی، کنترل حرکت، کنترل فرآیند، سیستم های کنترل توزیع شده و شبکه سازی شده است. مدیریت داده ها، ذخیره سازی، قدرت پردازش و قابلیت های ارتباطی برخی PLC های مدرن تقریباً معادل رایانه های رومیزی است.

برنامه نویسی مانند PLC همراه با سخت افزار ورودی و خروجی از راه دور، به یک کامپیوتر رومیزی با کاربردهای عمومی اجازه می دهد تا برخی از PLC ها را در برنامه های خاص با هم همپوشانی کند. کنترل کننده های رایانه رومیزی به طور کلی در صنایع سنگین پذیرفته نشده اند زیرا رایانه های رومیزی با سیستم عامل پایدار کمتری نسبت به PLC کار می کنند و به دلیل اینکه سخت افزار رایانه رومیزی معمولاً به همان میزان تحمل در برابر دما، رطوبت، لرزش و ماندگاری طولانی طراحی نشده است پردازنده های مورد استفاده در PLC ها.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش روش های عیب یابی PLC

سیستم عامل هایی مانند ویندوز به اجرای منطقی قطعی وام نمی دهند، در نتیجه ممکن است کنترل کننده همیشه با تغییرات وضعیت ورودی با سازگاری با زمان بندی مورد انتظار از PLC پاسخ ندهد. برنامه های کاربردی منطق دسک تاپ در شرایط کمتر بحرانی مانند اتوماسیون آزمایشگاهی و استفاده در تأسیسات کوچک که کاربرد کمتری و حیاتی است، مورد استفاده قرار می گیرند.

توابع اساسی

اساسی ترین عملکرد کنترل کننده قابل برنامه ریزی، تقلید از توابع رله های الکترومکانیکی است. به ورودی های گسسته آدرس منحصر به فردی داده می شود و دستورالعمل PLC می تواند وضعیت روشن یا خاموش بودن ورودی را آزمایش کند. همانطور که یک سری از کنتاکت های رله یک عملکرد منطقی و AND را انجام می دهند، اجازه عبور جریان را نمی دهند مگر اینکه همه مخاطبین بسته شوند، یک سری دستورالعمل (بررسی اگر روشن است) اگر بیت های ورودی روشن باشد، بیت ذخیره سازی خروجی آن را انرژی می بخشد.

به طور مشابه، یک مجموعه موازی دستورالعمل OR منطقی را انجام می دهد. در نمودار سیم کشی رله الکترومکانیکی، گروهی از مخاطبین کنترل کننده یک سیم پیچ (پله) (نمودار نردبان) نامیده می شوند، و این مفهوم برای توصیف منطق PLC نیز استفاده می شود. بعضی از مدلهای PLC تعداد سریها و دستورالعملهای موازی را در یک (پله) منطقی محدود می کنند. خروجی هر پله یک بیت ذخیره را تنظیم یا پاک می کند، که ممکن است با یک آدرس خروجی فیزیکی مرتبط باشد یا (سیم پیچ داخلی) بدون اتصال فیزیکی باشد. از این نوع سیم پیچ های داخلی می توان به عنوان مثال به عنوان یک عنصر مشترک در چند پله جداگانه استفاده کرد. برخلاف رله های فیزیکی، معمولاً محدودیتی در تعداد مراجعه به یک سیم پیچ ورودی، خروجی یا داخلی در یک برنامه PLC وجود ندارد.

این مطلب را از دست ندهید   اتصال به S7 PLC

عملکرد متفاوت در PLC

برخی از PLC ها برای ارزیابی منطق پله دستور اجرای دقیق چپ به راست و از بالا به پایین را اجرا می کنند. این متفاوت از کنتاکت های رله الکترو مکانیکی است که بسته به پیکربندی کنتاکت های اطراف، ممکن است در یک مدار کاملاً پیچیده، جریان را از چپ به راست یا راست به چپ عبور دهد. از بین بردن این (مسیرهای مخفی) بسته به سبک برنامه نویسی اشکال دارد یا ویژگی.

دستورالعمل های پیشرفته تر PLC ممکن است به عنوان بلوک های کاربردی اجرا شوند، که در صورت فعال شدن توسط ورودی منطقی، برخی از عملیات را انجام می دهند و خروجی هایی را برای سیگنال کردن، به عنوان مثال، تکمیل یا خطا تولید می کنند، در حالی که متغیرهایی را به طور داخلی دستکاری می کنند که ممکن است با منطق مجزا مطابقت نداشته باشند.

ارتباطات

PLC ها از پورت های داخلی مانند USB، Ethernet، RS-232، RS-485 یا RS-422 برای برقراری ارتباط با دستگاه های خارجی (سنسورها، محرک ها) و سیستم ها (نرم افزار برنامه نویسی، SCADA، HMI) استفاده می کنند. ارتباطات از طریق پروتکل های مختلف شبکه صنعتی مانند Modbus یا EtherNet / IP انجام می شود. بسیاری از این پروتکل ها مختص فروشنده هستند.

PLC های مورد استفاده در سیستم های ورودی و خروجی بزرگتر ممکن است ارتباط peer-to-peer (P2P) بین پردازنده ها داشته باشند. این اجازه می دهد تا قسمتهای جداگانه یک فرایند پیچیده کنترل فردی داشته باشند در حالی که به زیر سیستم ها اجازه می دهد تا از طریق پیوند ارتباطی را هماهنگ کنند. این پیوندهای ارتباطی همچنین اغلب برای دستگاه های HMI مانند صفحه کلید یا ایستگاه های کاری از نوع PC استفاده می شود.

این مطلب را از دست ندهید   مشخصات  IndraControl PLC

پیش از این، برخی از تولید کنندگان ماژول های ارتباطی اختصاصی را به عنوان یک عملکرد اضافی در جایی ارائه می دادند که پردازنده هیچگونه اتصال داخلی در آن وجود ندارد.

رابط کاربر

PLC ممکن است به منظور پیکربندی، گزارش هشدار یا کنترل روزمره، نیاز به تعامل با افراد داشته باشد. برای این منظور از رابط انسان و ماشین (HMI) استفاده شده است. همچنین از HMI به عنوان رابط انسان و ماشین (MMI) و رابط کاربر گرافیکی (GUI) یاد می شود. یک سیستم ساده ممکن است از دکمه ها و چراغ ها برای تعامل با کاربر استفاده کند. نمایشگرهای متنی و همچنین صفحه های لمسی گرافیکی در دسترس هستند. سیستم های پیچیده تر از نرم افزارهای برنامه نویسی و مانیتورینگ نصب شده روی رایانه، با PLC متصل از طریق رابط ارتباطی استفاده می کنند.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »