نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

منطق نردبان در کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی (PLC)

این مقاله منطق نردبان زبان برنامه نویسی را که برای برنامه نویسی PLC استفاده می شود، توصیف می کند و نمونه هایی از نحوه عملکرد آن را نشان می دهد.

نمودار نردبان، معروف به منطق نردبان، یک زبان برنامه نویسی است که برای برنامه ریزی PLC ها (کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی) استفاده می شود. این مقاله به طور خلاصه منطق نردبان را توصیف می کند و برخی از نمونه های نحوه عملکرد آن را مرور می کند.

قابلیت های کنترل کننده های منطقی

کنترل کننده های منطقی یا PLC قابل برنامه ریزی رایانه های دیجیتالی هستند که برای انجام عملکردهای کنترل، معمولاً برای کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. از میان زبانهای مختلفی که می توان برای برنامه نویسی PLC استفاده کرد، منطق نردبان تنها یک مدل است که مستقیماً پس از سیستمهای رله الکترومکانیکی مدل می شود.

از پله های بلندی که بین دو میله عمودی قرار گرفته و قدرت سیستم را نشان می دهد استفاده می کند. در امتداد رینگ ها کنتاکت ها و سیم پیچ ها قرار دارند که از روی تماس ها و سیم پیچ های موجود در رله های مکانیکی مدل سازی می شوند. مخاطبین به عنوان ورودی عمل می کنند و اغلب نشانگر سوئیچ ها یا دکمه های فشار هستند. سیم پیچ ها مانند خروجی مانند نور یا موتور رفتار می کنند.

خروچی کنترل کننده های منطقی

اگرچه خروجی ها لازم نیست که فیزیکی باشند و می توانند یک بیت در حافظه PLC را نشان دهند. سپس می توان از این بیت بعداً در کد به عنوان ورودی دیگری استفاده کرد. مخاطبین بصورت سری قرار می گیرند تا منطق AND را نشان دهند و به طور موازی هنگام استفاده از منطق OR قرار می گیرند. همانند رله های واقعی، معمولاً کنتاکت های باز و معمولاً کنتاکت های بسته وجود دارد.

این مطلب را از دست ندهید   بخش تشکیل دهنده PLC

نمونه ای از منطق نردبان

بیایید نگاهی به مثالی از برنامه نویسی منطقی نردبان بیندازیم:

این برنامه منطقی نردبان سه پله است. برنامه (اسکن) می شود یا توسط CPU از چپ به راست و بالا به پایین اجرا می شود. نمادهایی که در تمام پله ها قرار می گیرند در واقع دستورالعمل های گرافیکی هستند. نام این دستورالعمل ها عبارتند از:

  • XIC (در صورت بسته بودن بررسی کنید)
  • XIO (در صورت باز بودن بررسی کنید)
  • OTE (خروجی انرژی).

اولین پله

با نگاهی به مرحله اول، به دو ورودی اول توجه کنید: 1/1 و I: 1/2. نماد یک XIC است، و I نشان می دهد که این یک ورودی است. این دستورالعمل نشان دهنده ورودی فیزیکی موجود در یکی از کارتهای ورودی گسسته است.

I: 1 به این معنی است که این کارت ورودی در شکاف 1، در مجاورت پردازنده قرار گرفته است. / 1 میزان علاقه را نشان می دهد. کارتهای ورودی بیش از یک کانال دارند و اگر دستورالعمل مشخص کند / 1، دستورالعملها به کانال 1 دسترسی پیدا می کنند.

ورودی دوم نشان دهنده کانال 2 در همان کارت است. دستورالعمل XIC در صورت بسته بودن به معنای واقعی است. یعنی اگر دستگاه ورودی که نمایندگی دارد بسته شود، این دستورالعمل درست خواهد بود. اگر یک دستورالعمل درست باشد، با رنگ سبز مشخص می شود. تنها راه برای انرژی دادن به یک خروجی این است که بتوان یک مسیر از دستورالعمل های واقعی را از ریل سمت چپ به ریل راست ردیابی کرد. بنابراین، خروجی در یک پله درست خواهد بود زیرا مسیری از دستورالعمل های واقعی، I: 1/1 و I: 1/2، وجود دارد. این به طور موثر یک عملیات AND است.

این مطلب را از دست ندهید   اصول زیمنس PLC

خروجی در این حالت، B: 0/1، در واقع یک بیت داخلی است که در حافظه PLC ذخیره می شود. به همین دلیل است که به جای O برای (خروجی) برچسب گذاری شده است. این بیت های داخلی زمانی عالی کار می کنند که یک حالت خاص یا مجموعه ای از ورودی ها نیاز به ثبت داشته باشند بدون اینکه در واقع خروجی فیزیکی روشن شود.

رینگ دوم

در مرحله دوم، یک ورودی سوم با برچسب I: 1/3 داریم و بیت داخلی ما اکنون به جای خروجی با دستورالعمل ورودی استفاده می شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »