نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

اجزای متداول یک واحد PLC/ PLC به دلیل سهولت کنترل واحدهای مختلف در یک صنعت با یک کنترل منطقی برنامه نویسی ساده نقش حیاتی را در صنایع مختلف ایفا می کند. یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی ابتدا بر اساس عملیات مورد نظر برنامه ریزی شده و پس از برنامه ریزی به یک واحد صنعتی متصل می شود. ماهیت کنترلی یک PLC با مدل های مختلف PLC متفاوت است.

این می تواند شامل دکمه های فشاری ساده و همچنین سوئیچ های خودکار اختصاصی باشد. PLC را می توان برای کنترل خودکار یک دستگاه به یک کارخانه بزرگ صنعتی استفاده کرد. مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها به یک واحد PLC ارائه می‌شود و طبق مجموعه دستورالعمل‌های ارائه‌شده، عملکرد PLC انجام می‌شود. استفاده از PLC به دلیل استفاده از تکنیک های مختلف برنامه نویسی برای برنامه ریزی PLC افزایش یافته است. هر تکنیک برنامه نویسی مزایا و معایب خاص خود را دارد. هر PLC نرم افزار مخصوص به خود را دارد که برای برنامه نویسی PLC استفاده می شود. PLC سهولت برنامه نویسی، سهولت سیم کشی، سهولت تعویض و سهولت نصب را فراهم می کند. اندازه ها و محدوده های مختلفی از PLC در بازار موجود است اما برخی از اجزای رایج در PLC وجود دارد که در اکثر واحدهای PLC استفاده می شود.

اجزای متداول یک واحد PLC

پردازنده

پردازنده که به آن CPU نیز می گویند که به معنای واحد پردازش مرکزی است. این مهمترین جزء یک PLC است. به طور مشابه، پردازنده جزء اصلی در رایانه شخصی است. بدون پردازنده یک PLC نمی تواند عملکرد خود را انجام دهد. اگر پردازنده PLC از کار بیفتد، PLC دیگر فایده ای ندارد. تکنیک های مختلفی برای استفاده کامل از یک پردازنده PLC استفاده می شود. اگر پردازنده PLC بیکار بماند، کارایی PLC به خطر می افتد که در صنایع بزرگ قابل تحمل نیست.

این مطلب را از دست ندهید   اصول زیمنس PLC

PLC های مختلف با پردازنده های مختلف عرضه می شوند. نوع پردازنده از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است. اگر PLC در مقیاس بزرگ استفاده می شود، از PLC با پردازنده بزرگ استفاده می شود و اگر پردازنده در سطح داخلی کوچک یا در یک واحد پردازش کوچک استفاده می شود، PLC با پردازنده کوچک خریداری می شود.

CPU یا پردازنده PLC برای تعیین جنبه های مختلف یک PLC مانند حافظه موجود، توابع مختلف برنامه نویسی موجود، سرعت پردازش و اندازه منطق برنامه موجود استفاده می شود. درک یک پردازنده کار دشواری است، با این حال، الگوریتم های کاری و توپولوژی های یک پردازنده را می توان برای استفاده کارآمد از آن تسلط یافت.

قفسه/نصب

یک واحد PLC از ترکیب تعدادی از اجزا تشکیل می شود. گاهی اوقات دو یا چند جزء با هم ترکیب می شوند تا یک بلوک کاری تشکیل دهند. تمام اجزای مورد استفاده برای تشکیل یک بلوک باید طبق مکانیزم طراحی شده به یکدیگر متصل شوند. یک رک برای مونتاژ اجزای مختلف یک PLC در یک مکان استفاده می شود.

قفسه‌های یک PLC را مسکن نیز می‌گویند زیرا فضا را برای اجزای مختلف یک PLC فراهم می‌کند. در PLC های کوچکتر، اگر فقط یک جزء وجود داشته باشد، به آن آجر یا جعبه کفش نیز می گویند. قفسه PLC با دقت طراحی شده است زیرا اجزای مختلف PLC را کنترل می کند. قفسه باید به اندازه کافی قوی باشد تا آجرهای مختلف یک PLC را نگه دارد.

مجموعه ورودی

مجموعه ورودی برای انتقال سیگنال های ورودی از پردازنده PLC به کنترل کننده PLC استفاده می شود. مجموعه ورودی شامل سوئیچ های مختلف، ورودی های اپراتور و سنسورهای فشار است. این مجموعه را می توان به عنوان حواس PLC نامید که برای حس کردن ورودی های مختلف استفاده می شود. طبق برنامه ریزی PLC می توان انواع مختلفی از ورودی ها را به PLC ارائه کرد. ورودی PLC را می توان به دو دسته آنالوگ و دیجیتال نیز تقسیم کرد. هر دسته توسط کلاس خاص خود اداره می شود.

این مطلب را از دست ندهید   ویژگی و ملزومات PLC

مجموعه خروجی

مونتاژ خروجی برای انتقال داده های اجرا شده از PLC به دنیای خارج استفاده می شود. دنیای خارج می تواند هر کاربرد PLC باشد. به این مجموعه، محرک PLC می گویند. خروجی های PLC به شکل های مختلف در انتهای گیرنده دریافت می شوند. خروجی نیز بسته به نوع ورودی می تواند از نوع آنالوگ یا دیجیتال باشد.

منبع تغذیه

منبع تغذیه برای تامین برق ضروری PLC استفاده می شود. انواع مختلفی از منابع تغذیه در PLC های مختلف استفاده می شود. منبع تغذیه جریان کافی را برای PLC به منظور کار با اجزای مختلف PLC فراهم می کند. منابع تغذیه مختلف مورد استفاده در PLC از 24 ولت DC تا 120 ولت متناوب متغیر است.

دستگاه/واحد برنامه نویسی

دستگاه برنامه نویسی واحد دستگاهی است که برای برنامه ریزی PLC استفاده می شود. هر PLC با نرم افزار برنامه نویسی و کد مخصوص به خود ارائه می شود. برنامه نویس PLC را با کمک واحد برنامه نویسی برنامه ریزی می کند. منطق های مختلف برای PLC توسط برنامه نویس ساخته شده و سپس در واحدهای مختلف پیاده سازی می شود. PLC ها با استفاده از رایانه های شخصی یا لپ تاپ با کمک نرم افزار ارائه شده برای برنامه نویسی برنامه ریزی می شوند.

اصول زیمنس PLC

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =

میزان دوام باتری PLC

میزان دوام باتری PLC

برخی از باتری‌هایی که پردازنده‌های PLC را تغذیه می‌کنند، قابل شارژ نیستند در حالی که برخی دیگر قابل شارژ هستند، با توجه به اینکه PLC

ادامه مطلب »